Een mooie auto verkoopt niet noodzakelijk goed. Een lelijke auto kan wel goed verkopen. Dat bewijst de eerste generatie van de Porsche Panamera. Tijdens de introductie was niet iedereen gecharmeerd van het uiterlijk. Daar is een reden voor. Toenmalige Porsche-baas Wendelin Wiedeking wilde namelijk dat volwassenen op de achterbank konden plaatsnemen. Destijds waren ze schreeuwend duur, maar wat kost een Porsche Panamera (970) nu eigenlijk?
De Panamera werd onthuld in 2009 en de eerste exemplaren kwam in 2010 naar Nederland toe. De Panamera is er enkel met zes- en achtcilindermotoren. Diesels en hybrides (beide zescilinder) kwamen later. Er is dus echt een Panamera voor iedereen. Het leuke is dat het nu eigenlijk behoorlijk praktische auto’s zijn. Je kunt met zijn vieren op pad, er kan een dakkoffer op en een trekhaak achter. Ook komen de eerste exemplaren in aanmerking voor de Youngtimer-regeling.
Wat kost een Porsche Panamera als occasion 2009 – 2016?
- Specificaties
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Porsche Panamera (970) als occasion?
- Wat kost een Porsche Panamera (970) als occasion in Duitsland?
- Is de Porsche Panamera (970) betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Porsche Panamera (970)?
- Is een Porsche Panamera (970) zijn prijs waard?
Specificaties
De Porsche Panamera van de eerste generatie heeft als interne code ‘970‘. Men noemt hem soms ook de ‘G1’, wat de naam is van het platform dat uniek is voor de Panamera. De meeste benzinemotoren zijn ook uniek voor Porsche: de 3,6-liter V6 (299 pk) en de 4,8-liter V8 (400 pk) hebben een grotere boring dan slag en zijn dus typische toerenmachines. Over boring en slag gesproken, deze is identiek bij de 3,6 en 4,8. De V6 is dus kort door de bocht een V8 minus twee cilinders, dus géén Audi V6 of Volkswagen VR6.
Standaard is een Panamera achterwielaangedreven, maar alle 4S, GTS en Turbo-modellen hebben vierwielaandrijving. Op de achterwielaangedreven Panamera en Panamera S was in het begin een handbak mogelijk. Dat zijn de absolute witte raven die je wel wilt hebben, maar onmogelijk kunt doorverkopen. De meest verstandige variant is de Panamera Diesel, deze heeft een 3.0 TDI van Audi onder de kap.
De facelift van de Porsche Panamera (970) arriveert in 2013. Nog altijd is de Panamera geen schoonheid, maar het model is iets strakker. De basis 3,6-motoren hebben nu 310 pk. De Panamera S heeft vanaf de facelift een 3,0 turbomotor (420 pk). De Panamera S E-Hybrid heeft een 3,0 V6 met supercharger van Audi-origine. De diesel heeft nu 300 pk is iets Porsche-waardiger. Het nieuwe topmodel is de Panamera Turbo S Executive (570 pk), waarbij dat laatste woord de langere wielbasis aangeeft.
Hoeveel zijn er in Nederland?
In Nederland zijn er zo’n 1.300 exemplaren van verkocht. Op dit moment staan er zo’n 120 stuks te koop. De meest voorkomende Panamera is de 4S. De Panamera 4S E-Hybrid is gek genoeg iets zeldzamer. Nieuw verkocht de plug-in hybride uitstekend in Nederland – het was in zijn klasse zelfs een succesje – maar daarvan zijn er behoorlijk veel geëxporteerd. De Panamera is een typische importauto en dat blijkt uit de cijfers: bijna 800 exemplaren komen uit het buitenland, we gokken voornamelijk uit Duitsland.
Wat kost een Porsche Panamera (970) als occasion?
Ondanks dat het een simpele vraag is, zijn er meerdere antwoorden. De goedkoopste Porsche Panamera die je kunt rijden kost 15.950 euro. Dan heb je een V6 uit 2012 met bijna 250.000 kilometer op de klok. Goedkoper kan, maar dan heb je schadeauto’s of een Panamera met brandend motorlampje. Rond de 20.000 euro is er wat keuze, maar om eerlijk te zijn kun je die allemaal beter overslaan en doorsparen, gezien de hoge kilometerstanden. Panamera’s zijn typische snelwegauto’s die veel rijden, dat blijkt.
Rond de 30.000 euro vind je exemplaren met zo’n anderhalve ton op de klok. Boven de 30 mille vind je de hybrides. De duurste Panamera van deze generatie kost 60.000 euro. Dan heb je late Panamera Turbo S uit 2015 met unieke PTS-kleur. Gevoelsmatig is dat een relatief klein prijsverschil. Aan de onderkant van de markt zijn de exemplaren van twijfelachtige toestand, terwijl de prijzen vrij stevig zijn. De echte pareltjes zijn ‘slechts’ twee keer zo duur.
Wat kost een Porsche Panamera (970) als occasion in Duitsland?
De keuze in Duitsland is enorm veel groter, ongeveer zes keer zo groot. De goedkoopste Panamera in Duitsland kost 15.500 euro. Dat bedrag vraagt men voor een vrij sober uitgeruste Panamera 4 met meer dan twee ton op de klok. Tussen de 15 en 20 mille is er veel te kiezen: of saaie zescilinders met weinig uitrusting of leuk aangeklede achtcilinder met achterstallig onderhoud. Zo’n zescilinder is dan een verstandigere koop.
Verder zien we heel erg veel ‘zakelijk’ uitgevoerde Panamera’s. Dus relatief sobere kleurstellingen, maar goed uitgerust qua opties. We zouden ons niet zo druk maken om, de kilometers, maar wel om het onderhoud. Liever 1 eigenaar en Porsche-onderhoud met 180.000 kilometer dan 110.000 kilometer, maar vijf eigenaren en twijfelachtige garages die eraan hebben zitten sleutelen.
Is de Porsche Panamera (970) betrouwbaar?
Ja en nee. Er is niet iets dat chronisch mis is met de Panamera. Heb je een uitvoering met luchtvering: houd dan een paar duizend euro apart voor wanneer dat kapot gaat, niet zozeer óf het kapot gaat. Een ander ding is de brandstofpomp, die gaan ook relatief snel kapot. Grote kans dat deze al eens vervangen is, maar binnenkort weer aan de beurt is. Check de elektrisch uitklapbare spoiler, die wil het nog weleens begeven en kost 3.000 euro om te vervangen. Verder zijn het enorm luxe auto’s met complexe techniek.
Dus ja, voor 30.000 euro kun je een Panamera vinden. Duitse, complexe, zware en snelle auto’s zitten vol met dure techniek dat onderhoud nodig heeft of kapot gaat. Mocht je een beperkt maandbudget hebben voor onderhoud, koop dan iets jongers en minder complex. Wel zagen we veel exemplaren met (erg) hoge kilometerstanden. Je kan er dus wel degelijk ver mee komen, zolang je er maar voldoende geld in pompt. 500 euro per maand opzij zetten is geen overbodige luxe.
Hoe rijdt zoiets?
Dat hangt een beetje af van de specificatie, er is een enorm spectrum qua prestaties. Alle Panamara’s voelen aan alsof ze uit één stuk graniet gehouwen zijn. Zeer solide. Voor de enthousiaste bestuurder is gek genoeg de basis-Panamera het leukst: de 3,6-liter V6 met achterwielaandrijving en handbak betrekt je het meeste bij het rijden. Heel bijzonder: je kon de 4,8-liter V8 (Panamera S) ook met handbak en achterwielaandrijving krijgen. Dat is de heilige graal die bijna hetzelfde rijdt als een BMW M5 (E39).
Veel Panamera’s hebben luchtvering, PDK automaat en vierwielaandrijving. Bij de Turbo is dat allemaal altijd standaard. De Turbo is een raket op wielen. De sprint van 0-100 km/u kost minder dan vier seconden, met een topsnelheid van 303 km/u. Een beetje 911 kun je dus prima bijhouden. De rijkwaliteiten van de Panamera 4S e-Hybrid kunnen we als volgt samenvatten: het is de best rijdende plug-in hybride van zijn tijd, maar de minst prettig sturende Panamera van deze generatie.
De Panamera Diesel is een beetje een apart verhaal. Die rijden absoluut niet slecht, maar met 250 pk valt het vermogen een tikkeltje tegen. Later werd het 300 pk, maar er zijn zat Audi’s en BMW’s met potentere zelfontbranders. Een Audi A6 Competition TDI of BMW M550d zijn sneller voor hetzelfde geld. De gulden middenweg lijkt de Panamera 4S te zijn en de Panamera 4 GTS voor als het iets sportiever mag. Die laatste klinkt het beste van alle Panamera’s bij elkaar.
Wat zijn de concurrenten van de Porsche Panamera (970)?
Eigenlijk kun je deze vraag op twee manieren beantwoorden. De Porsche Panamera met zescilinder (benzine, diesel, hybride) concurreren het meeste met de dikkere uitvoeringen van de Audi A7, BMW 6 Serie Gran Coupé en Mercedes CLS. Voor hetzelfde geld is de Porsche vaak minder luxe of krachtig. Daar staat tegenover dat de Panamera een unieke auto is en geen sportief gemaakte sedan. Er is geen Panamera 1.8T of 2.0d.
- Audi A7
- Aston Martin Rapide
- BMW 6 Serie Gran Coupé
- Maserati Quattroporte
- Mercedes-Benz CLS
Gaat het om een Panamera GTS, Turbo of Turbo S – al niet als Executive -, dan concurreert de Panamera ineens met de Aston Martin Rapide en Maserati Quattroporte. Niet alleen qua grandeur en uitstraling, maar ook qua garagerekeningen. Die zijn echt van een andere orde. Het kan soms lange tijd goed gaan, maar dan ineens ben je aan de beurt (voor een grote beurt).
Is een Porsche Panamera (970) zijn prijs waard?
Ja en nee. In tegenstelling tot vorige week raden we aan de goedkoopste exemplaren over te slaan en een duurder exemplaar te kiezen. De ‘betaalbare’ Panamera’s zijn namelijk relatief heel erg duur voor wat je ervoor terugkrijgt. Je bent namelijk 30.000 euro kwijt en dan heb je echt niets bijzonders, met mogelijk een hoop onkosten op komst. Het gaat echter niet alleen om het aanschafbedrag, maar ook wat een Porsche Panamera (970) kost qua onderhoud.
Duurdere exemplaren staan bij betere garages (met betere garanties) en komen aanzienlijk frisser over. Ook bieden de latere exemplaren meer rijplezier, is het infotainment beter en zien ze er aanzienlijk fraaier uit. Dus tenzij je een vroege Panamera S met handgeschakelde versnellingsbak weet te vinden, ga voor een zo laat mogelijk verhaal met zo min mogelijk eigenaren en een sluitende historie.
V155 heeft op 2 december 2024 geschreven:
Een lopende rekening zo’n auto. Maar voor liefhebbers geen probleem.
Paco heeft op 1 december 2024 geschreven:
Echt mijn droom auto.
Maar zo duur in onderhoud, zo jammer. Helaas onbereikbaar voor mij en helemaal als je kijkt naar de kosten als er iets kapot gaat.
Naja dromen mag.
Denk een oude S6 avant met V10 bereikbaarder is voor mij.
Martin heeft op 1 december 2024 geschreven:
Ik lees vooral redenen om geen Panamera te kopen. 😂
Ronnie heeft op 2 december 2024 geschreven:
Inderdaad, ik lees dat Porsche rotzooi is, net als alle andere merken. En de huidige auto’s zijn helemaal een drama, ook voor de beurs.
Eligius heeft op 2 december 2024 geschreven:
Zeker als je aandelen VW hebt.