Er is één soort onderhoudsbeurt die iedereen kan uitvoeren: de Italian tune-up, ook wel het Italiaanse beurtje genoemd. Dit houdt in dat je een verbrandingsmotor even flink van jetje geeft om hem goed schoon te branden. Dit werkt tegen koolstofaanslag, maar ook om het vocht (van E10-benzine) uit de olie te krijgen. Maar gek genoeg blijkt dit ook goed te werken voor elektrische auto’s.

De term Italian tune-up komt uit de jaren ’50. Toen kwamen bijvoorbeeld Ferrari-klanten bij de garage met klachten over een motor die toch niet helemaal lekker liep. De oorzaak was vaak dat deze rijke klanten hun auto’s te rustig reden, waardoor de motor vervuild raakte. De monteur stapte dan in de auto, trapte even stevig over de Autostrada en de motor liep weer als een zonnetje.

De elektromotoren in elektrische auto’s hebben weinig last van vervuiling, maar het is de accu die gebaad is bij steviger weggedrag. Het Stanford Battery Center deed onderzoek naar de levensduur van accu’s en kwam tot de conclusie dat zo nu en dan stevig optrekken heel goed is. Dit is de uitkomst van onderzoek waarbij 92 accucellen twee jaar werden getest met 47 soorten (gesimuleerde) rijstijlen.

Wat is de beste rijstijl?

Als je alleen maar lange snelwegritten maakt met een heel constante belasting van de accu, dan is dit blijkbaar nadeliger voor de levensduur. Een afwisselende rijstijl van stadsverkeer, snelwegverkeer en rijden met relatief sterke acceleratie zou de accuduur met meer dan een derde verlengen. Gelukkig kun je niet de snelweg op zonder oprit, dus zo nu en dan stevig optrekken moet geen probleem zijn.

Nog een tip voor behoud van de accu

Wil je dat jouw accu zo lang mogelijk meegaat? Zorg dan dat je hem niet te ver ontlaadt. En ook niet te ver oplaadt. Elke laadcyclus (van leeg naar vol en weer terug) leidt tot slijtage. Vooral de uiterste laadniveaus (bijna leeg en volledig vol) belasten de accu het meest. Het liefst hou je de batterij dus tussen de 20 en 80 procent. Als je dan zorgt dat je zo nu en dan even snel optrekt, dan ben je helemaal goed bezig.

28 reacties op “Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s”

  1. Dus je hebt al een kort bereik met je Duracell auto, en dan verdwijnt er nog eens 40% als je n beetje goed om wilt gaan met je batterijtjes ? Ik houd t wel bij benzine en diesel.

    • Kort bereik is iets van 10 jaar geleden. Er zal al auto’s met een bereik van meer dan 800km (WLTP). Dat halen zelfs veel benzineautos niet

    • Typisch voor iemand zonder geld om af te geven op EV. En vooral heel onwetend. Betaal maar lekker veel voor je dure benzine en diese.

  2. Vroegah deden we ook al de auto een indianenbeurt geven en tevens het voertuig geheel nazien als hij weer naar buiten gereden werd.😇

  3. Gebaad en gebaat klopt allebei!
    Het is geen spelfout, het heeft alleen een andere betekenis.
    Zo’n foutje geeft mij het idee dat een mens het heeft geschreven. Dus duidelijk geen van verhaal van AI.
    Ik vind het wel prettig!

    • Ja het zal per type accu wel iets anders zijn.
      Ik rijdt zelf een PHEV en zie in de OBD logging soms stromen van meer dan 300 ampère. Dat is relatief veel voor de toch wat kleinere accu van een PHEV
      Die Italian-tuneup voor de verbrandings motor voer ik inderdaad af en toe uit vlak over de grens.
      In Zwitserland de passen op en af is ook een aardige belasting. In de afdaling wordt de accu van de PHEV sneller gevuld dan bij een laadpaal.

  4. Hou er wel rekening dat die 80-20 vooral opgaat voor NMC Li-ion accu’s. LFP accu’s gaan juist wel lekker op 100% vol.

  5. “ het is de accu die gebaad is bij steviger weggedrag. ”
    Hoe werkt dat dan?
    Zijn dat die containers die de brandweer ook gebruikt bij een EV-brand?

    • Bij ah is azijn volop te koop, misschien moet je een keer schoonmaak azijn aanschaffen die werkt nog beter.🤮

      • Zijn er ook nog mensen die weten waar ze het over hebben?! Of alleen mensen die het moeten hebben van “horen/zeggen”…. verbazend dat ze hier hun “,kennis” delen…😂

    • @Redactie, een héél klein beetje op correct Nederlands letten kan geen kwaad.
      “[…] de accu die gebaad is bij […]. Dit doet pijn tot in mijn vullingen…
      Gebaad is immers het voltooid deelwoord van baden (= in bad gaan).
      Moet natuurlijk zijn: gebaat – als afgeleide van het werkwoord baten (“baat het niet, het schaadt ook niet”).

      • Even los van deze topic. U heeft helemaal gelijk, maar ik ben er dan ook mee gestopt erop te letten. De hedendaagse schrijf cultuur zal u zeker tot waanzin drijven.

        • Er komt geen benzine bij de olie. Dus kan er door E10 benzine ook nooit vocht in de olie komen.
          Dat jullie dat bij TOP Gear niet weten is op zijn minst kwalijk!

          • Als je een beetje verstand hebt van de werking van een motor, weet je dat er brandstof via de schraapveren in de olie zal komen. Ruik maar eens aan je oliepeilstok….

          • Vocht en brandstofresten komen met verbrandingsdruk mee o.a. via ‘blow by’ langs de zuigerveren in het oliecarter. Waar denk je anders dat carterdruk vandaan komt?

Laat een antwoord achter aan Etienne Reactie annuleren

(verplicht)