Het is bijna niet voor te stellen dat de Jaguar F-Pace ooit werd beschouwd als een gokje voor het merk. Toen het model zo’n vijf jaar geleden verscheen, lag de focus bij Jag nog vooral op coupés en sedans. Anno 2021 is de SUV het populairste model van de Engelse autobouwer. En onlangs voegden ze deze Jaguar F-Pace P400e toe aan het aanbod – een plug-in hybride.
Waar veel hybrides vooral proberen eerst hun elektriciteit te lozen, hebben we het idee dat de Jaguar F-Pace P400e er vaker voor kiest om de viercilinder bij te schakelen, zodat de batterijlading langer meegaat. Uiteraard kun je de auto ook handmatig in de EV-modus zetten om zonder benzine te rijden. In de Comfort-stand is het een vlotte en aangename aandrijflijn, maar als je een beetje plezier wilt beleven, moet je hem zeker in Dynamic zetten.
De Jaguar F-Pace P400e heeft 404 pk
De Jag schakelt over naar een permanente staat van paraatheid en reageert gretig op het gaspedaal. Met 404 pk is het een serieus snel ding. Het onderstel staat dan ook op scherp, waardoor er genoeg lol te beleven is in de bochten. Zelfs het ‘motor-’geluid via de speakers kan ons bekoren.
Die paraatheid maakt de kleine vertraging bij het indrukken van het gaspedaal en het optrekken vanuit stilstand extra opvallend; het is soms lastig als je nog even snel een kruispunt wilt oversteken. Ook voel je hem tijdens rustig optrekken soms wat weifelen. Gek is dat de flippers achter het stuur alleen werken als de transmissie in de Sport-stand staat. Even snel handmatig terugschakelen voor een vlotte inhaalactie is er niet bij.
Het fenomenale interieur maakt een hoop goed
Neem de knoppen van de ventilatie. Net als vrijwel alle andere merken wil Jaguar geen legioen aan knoppen op de middenconsole. Maar in plaats van essentiële zaken als de verwarming in het scherm te proppen, bedachten ze multifunctionele draaiknoppen. Normaal draaien regelt de binnentemperatuur, omhoogtrekken en draaien stelt de blaaskracht bij, en door de knop in te drukken kun je de stoelventilatie en -verwarming bedienen. De draaiknop van de rijmodi zit verzonken in de middenconsole en komt na een drukbeweging omhoog. Werkt goed, ziet er fantastisch uit.
De interface van het infotainmentsysteem is simpel, duidelijk en vooral mooi vormgegeven. Het is misschien geen lel van een scherm zoals bij de Duitse concurrenten, maar Jaguar bewijst dat dat ook niet nodig is. Elegant, net als de rest van het interieur. Als kers op de taart plaatsten ze prachtige ranke sportstoelen in de Jaguar F-Pace P400e, die stevig maar goed zitten.
Is het interieur perfect?
Nee hoor. Je moet wel heel hard drukken op het aanraakpaneeltje tussen de temperatuurknoppen om bijvoorbeeld de aircozones aan of uit te zetten, waardoor de gescheiden klimaatregeling soms meer een knipperlichtrelatie lijkt te hebben. De audioknoppen op het stuur zijn niet altijd helemaal trefzeker en de permanente ‘volgende’ knop op de middenconsole ontbreekt. Dat kan trouwens ook een zegen zijn, afhankelijk van hoe zap-graag je passagier is.
Het grootste voordeel van deze plug-in hybride is voor Nederlanders de prijs. Door de lage uitstoot (en de bijbehorende lage BPM) in de meetcyclus is de Jaguar F-Pace P400e slechts 3.000 euro duurder dan de instapdiesel van 74.212 euro, maar dan heb je wel mooi 404 pk in plaats van 163 pk. In België is de diesel met 56.210 euro bijna 20.000 euro goedkoper, trouwens. Onze P400e was uitgevoerd als R-Dynamic HSE met onder meer de eerder genoemde stoelen, een Meridian-audiosysteem en nette 21-inch velgen. Daarvoor ben je 94.503 euro (90.410 euro in België) kwijt. Of spaar je door voor de SVR met een 5.0 V8, nu het nog kan?
Specificaties Jaguar F-Pace P400e PHEV R-Dynamic HSE (2021)
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo hybride
404 pk @ 5.500 tpm
640 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,2 l/100 km
49 g/km CO2 (A-label)
Afmetingen
4.747 x 2.071 x 1.664 mm (l x b x h)
2.874 mm (wielbasis)
2.189 kg
69 l (benzine)
485 l (bagage)
Prijzen
€ 94.503 (NL)
€ 90.410 (B)
Reacties