Met een grote achterspoiler is niks mis, het kan er schitterend uit zien. Maar Jaguar heeft een nieuwe, zeer gelimiteerde versie van de Jaguar Project 8 aangekondigd die geen steigerwerk achterop heeft. En… ja. Gewoon ja. Hij draagt de naam Jaguar XE Project 8 Touring en er komen slechts vijftien stuks, die naast de 300 stuks van de ‘gewone’ Project 8 worden gemaakt.
De ingetogen Project 8 is beter geschikt als dagelijks vervoer door de toevoeging van een achterbank. De Jaguar XE Project 8 Touring is in verschillende kleuren verkrijgbaar: oranje, het blauw dat je hierboven ziet, grijs en groen. De stickers worden niet meer standaard geleverd, die zou je als optie bij moeten bestellen.
Ondanks de uiterlijke verschillen heeft de Jaguar XE Project 8 Touring dezelfde ophanging en motor als de reguliere Project 8. We hebben het dan over een V8 met 5,0 liter inhoud, een supercharger en een zeer royale 600 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden. Van 0 naar 96 doet ie trouwens in 3,3 seconden volgens Jaguar – wat vreemd is. De topsnelheid zakt van 320 naar 300 km/u.
De sportieve ophanging van Eibach en Bilstein en de flinke remmen van de Project 8 zijn ook aanwezig. ‘De Touring-specificaties maken de Jaguar Project 8 ook beschikbaar voor autoliefhebbers en verzamelaars die van een wat meer ingetogen uiterlijk houden, zonder dat de focus op goede prestaties verloren gaat’, vertelt Jamal Hameedi, de Special Ops Vehicle Director van Jaguar.
De Jaguar XE Project 8 Touring kost geen cent meer dan de Project 8 met ijzerwinkel achterop – dus 149.995 Britse ponden, wat omgerekend bijna 170.000 euro is. Voor een Nederlandse prijs met belastingen en andere nare bijkomstigheden zul je even een belletje moeten plegen naar Jaguar.
Reacties