Maak kennis met de Jaguar XE ‘Project 8’. Met zijn brute V8, dikke supercharger en uitgeklopte wielkasten trek je al snel de conclusie dat dit de BMW M3-rivaal is van Jaguar. Vergeet dat. De 5,0-liter V8 met 600 pk maakt dit de krachtigste productie-Jaguar ooit. En laat het alsjeblieft ook de luidste ooit zijn. Ter vergelijking: de BMW M4 CS doet slechts 460 pk. Nu zegt vermogen alleen precies niets, maar iets doet vermoeden (of eigenlijk alles aan de Project 8) dat overige factoren ook wel snor zitten.
De Jaguar XE Project 8 brengt een honkbalknuppel naar een schaaktoernooi. Zie het daarom ook niet als een rivaal voor andere powersedans. Het is de opvolger van de knotsgekke F-Type Project 7. De speciale SVO-afdeling bouwt slechts 300 exemplaren.
Geef me meer specificaties van de Jaguar XE Project 8
De onstilbare honger naar kennis kunnen we niet stillen. Jaguar vertelt (nog) niet of het achter- of vierwielaandrijving is. Of een 0-tot-100-tijd. We durven een verwachting uit te spreken: kneitersnel. Volgens Jaguar tilt de Project 8 ‘aerodynamica en performance naar een hoger niveau’. Kijk maar even naar de splitters, spoilers en brede wielkasten.
Oké, maar wat moet ie kosten dan?
Genoeg Guap. De F-Type Project 7 kostte rond de 170.000 euro. Dat is een ton meer dan de instapper. Verwacht maar niet dat de Project 8 in de budgetbak terecht komt. Vergeet trouwens niet dat de Project 7 de voorloper was van de Jaguar F-Type SVR. Dus als je naast het net vist voor Project 8, kun je nog hopen op een Jaguar XE SVR.
In juni is de Jaguar XE Project 8 helemaal af. Dan rijdt hij op het Goodwood Festival of Speed om te tonen wat hij kan. En nog belangrijker: hoe hard hij klinkt.
Reacties