De afgelopen maanden heeft Jaguar ons genoeg geplaagd met de komst van de nieuwe XF Sportbrake. Op het ‘Wimbledon Centre Court‘ en met een afbeelding vanuit de lucht om zijn panorama-dak te laten zien. Genoeg! Nu is het tijd! Tijd voor de tweede generatie van de Jaguar XF Sportbrake.
Wat is er veranderd aan de Jaguar XF Sportbrake?
De nieuwe Sportbrake is een fractie korter dan het vorige model. Toch is de ruimte op de achterbank en in de kofferbak groter geworden. Uiteindelijk is dat toch wel één van de belangrijkste kenmerken van een stationwagen. Spullen meenemen.
Nu kunnen wij je zeggen dat de Jaguar vijf liter laadruimte minder heeft dan een BMW 5-serie Touring. Doen we niet (hè, toch gedaan!). Wat we wel doen, is vertellen dat we hopen dat de station net zo goed rijdt als de sedan – die behoort tot de beste in zijn klasse. Ook heeft Jaguar met hulp van Land Rover een aantal nieuwe snufjes toegevoegd: All Surface Progress Control, Adaptive Surface Response en Intelligent Driveline Dynamics. Ook kun je vierwielaandrijving bestellen – handig als je verwacht om de haverklap tot aan je assen vast te staan in de modder. Jaguar claimt zelf dat het blijft voelen alsof alleen de achterwielen aangedreven worden. Dat willen wij graag zelf ervaren. Binnenkort maar eens Jaguar bellen.
Welke motoren komen er in de Jaguar XF Sportbrake?
Jaguar geeft de XF Sportbrake vijf verschillende motoren: vier diesels en één benzinemotor. De krachtigste van deze doet 0-100 km/u in net boven de 6 seconden. Hier zijn wij niet erg van onder de indruk. We hopen op een XFR-S Sportbrake of een SVR-variant.
Het interieur is precies wat je kan verwachten in een XF. Een knopje indrukken om het panorama-dak te openen? Niet nodig. Even zwaaien naar de bewegingssensor en het dak gaat open.
Zijn we nog iets vergeten?
Oh ja, de prijs. Daar is nog niets over bekend, maar die zal ongetwijfeld, net als bij de vorige het geval was, rond de prijs van de Duitse concurrenten liggen.
Reacties