Sinds z'n introductie in 2010 zijn we redelijk hoteldebotel van de Jaguar XJ, die destijds z'n muffige ruitjesjasje en ribbroek van zich af schudde en plots cool en begeerlijk werd. Nu krijgt ie een fijne update met meer power en meer technologie.
Buiten een grotere grille, een paar nieuwe led-koplampen en een andere achterbumper werd er niets gewijzigd aan het uiterlijk. Dat is wat ons betreft een goede zaak, want zelfs na vijf jaar is dit nog steeds de best uitziende grote limo die er te koop is. Wel nieuw is het binnenste, waar beter infotainment geïnstalleerd werd – een van de grootste tekortkomingen van de vorige XJ – plus een dikke, 26 speakers tellende stereo van 1.300 Watt. Voortaan kun je via een app op afstand de auto openen of koelen/voorverwarmen. De XJ kreeg verder iets wat All-Surface Progress Control heet; het komt van Land Rover en neemt je bij lage snelheden op een gladde ondergrond het gasgeven en remmen uit handen.
Alle XJ's hebben voortaan elektrische stuurbekrachtiging. De 3,0-liter V6 diesel, een populair beestje, werd sterker en schoner: hij heeft nu 306 pk in plaats van 275, 700 Nm in plaats van 600, en toch daalde de CO2-uitstoot van 159 naar 149 g/km. Daarnaast kun je nog steeds kiezen voor een 2.0 viercilinder turbo (240 pk), een 3.0 V6 supercharged (340 pk en standaard vierwielaandrijving) en een 5.0 V8 supercharged (550 pk). Uiteraard is de XJ er nog steeds optioneel met een langere wielbasis.
In de herfst staat de nieuwe XJ bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend, maar in thuisland Engeland liggen ze fractioneel hoger dan voorheen.
Reacties