Er was ooit een tijd dat in een Jaguar rijden een enorm statement was; het merk was altijd lekker traditioneel, ietwat opzichtig en een tikkeltje brutaal. Als je kwam voorrijden in Jaguar wist iedereen precies wat ze aan je hadden. Mooie verhalen, nog mooiere beloftes en betalingsverplichtingen werden altijd bijna helemaal nagekomen, maar wel twee weken na de uiterste betaaldatum. En dat was allemaal prima, want je hebt een Jaaaaaaag.
Jaguar is op dit moment echter bezig met een metamorfose. Het merk probeerde tevergeefs een vuist te maken tegen het Duitse geweld van Audi, BMW en Mercedes. Dat lukte niet helemaal, ondanks de nodige sedans, stationwagons en crossovers. In plaats van stug doorgaan, gaat Jaguar het helemaal anders doen. Eigenlijk gaan ze we terug naar de basis met de nieuwe lichting elektrische Jaguars.
Productie van alle modellen gestaakt
Dus wat hebben ze gedaan? Nou, de productie van bijna alle modellen is gestaakt. Dus je kunt nu geen XE, XF, XF Sportbrake, E-Pace, I-Pace of F-Type meer bestellen. Alleen de F-Pace, de crossover van het formaat BMW X3, wordt nu nog gebouwd. Jaguar heeft alle hoop gevestigd op een nieuwe strategie met nieuwe modellen. In plaats van een concurrent van Audi zoekt Jaguar het hogerop en moet het meer een Bentley-concurrent worden. Dus lagere aantallen, maar met een groter prijskaartje.
We kunnen dankzij drie afbeeldingen een beetje een idee krijgen van welke kant het op gaat. Daarbij zijn we meer dan blij verrast. Jaguar gooit het echt over een andere boeg. De naam van deze auto weten we niet, maar het wordt het nieuwe vlaggenschip dat een voorbeeld gaat zijn voor alle nieuw te introduceren Jaguars. Eerlijk is eerlijk, het ziet er zeer veelbelovend uit.
De elektrische Jaguars krijgen geen achterruit
Kijk, die I-Pace was een elektrische crossover volgens het boekje, maar de verhoudingen waren compleet zoek voor een Jaguar. Dat bewijst dit nieuwe model. Het is gelukkig geen SUV-achtige, daar heeft Jaguar natuurlijk Land Rover voor. Het is een sedan met een enorm lange neus, perfecte axle-to-dash ratio (lees: grote afstand tussen voorwiel en stuur) en een soort shooting brake-achtige achterzijde.
Lees ook: Jaguar stopt dit jaar al met de productie van verbrandingsmotoren
Eveneens bijzonder is dat de nieuwe elektrische Jaguar géén achterruit krijgt. Alle Jaguars die nieuw op de markt komen, hebben niet zo’n handige transparante plaat aan de achterkant. In plaats daarvan krijg je een digitale achteruitkijkspiegel om een idee te krijgen wat er nu precies gebeurt achter. Niet alleen is dat lekker rustig voor de gefortuneerde mensen op de achterbank, het maakt Jaguars ook zeer herkenbaar.
Jaguar is niet het enige merk dat afscheid neemt van de achterruit. Ook Polestar levert straks auto’s zonder achterruit en met een digitale achteruitkijkspiegel. De reden is dat de aerodynamische daklijn geen ruimte laat voor zowel een achterruit als een crashstructuur. En aangezien je een crashstructuur niet kunt vervangen met een camera maar een achterruit wel, verdwijnt bij sommige merken dus de achterruit.
Je kan nu één model bestellen in Nederland
In Nederland kun je nu nog de F-Pace bestellen. Goed nieuws voor petrolheads, je kunt deze zelfs laten afleveren met een 5,0-liter V8. Dat zal met de nieuwe Jaguar niet het geval zijn. Die komt er enkel en alleen met elektrische aandrijving. Het nieuwe model van Jaguar zonder achterruit moet in 2026 op de markt komen, tot die tijd kun je met je Jaguar uiteraard terecht voor onderhoud en garantie.
Ook zal er nog wel iets van voorraad staan en kun je jong gebruikte auto’s kopen bij de dealer. Natuurlijk kun je je afvragen hoe zo’n merk anderhalf jaar kan doen met slechts één model en het antwoord is simpel: ja. Jaguar verkocht al erg matig de laatste jaren, alleen die F-Pace deed het nog een vorm van voldoende. Daarnaast is Jaguar onderdeel van JLR, waartoe ook Land Rover behoort. Dat merk doet het heel erg goed. Dus vanwege het succes van Land Rover kan Jaguar zich deze transformatie veroorloven.
Johan D. heeft op 20 november 2024 geschreven:
De marketingafdeling van Jaguar stapelt fout op fout. Hopeloos stelletje amateurs, en dat zal gaan blijken.
Foubert Herman heeft op 15 november 2024 geschreven:
In 2004 kocht ik een Jaguar waar ik zeer graag mee gereden heb ….
ECHTER , LAAT MIJ DUIDELIJK ZIJN ‘ IK ZAL NOOIT OF NOOT EEN AUTO ZONDER
ACHTERRUIT KOPEN . ( dan kun je beter een gevaarlijke camionette kopen !
Dit is Een MARKETINGFOUT die kan tellen !!! En door geen enkele andere constructeur mag gevolgd worden . .!!! Ik hoop dat ze bij Jaguar hun klanten eerst Raadplegen voordat
Er dergelijke zotte dingen gaan gebeuren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fer heeft op 15 november 2024 geschreven:
Als ik achter een auto rijd wil ik ook via zijn a hieruit kunnen zien wat er daarvoor gebeurt. Slechte ontwikkeling voor de verkeersveiligheid.
Willy'sJeep heeft op 15 november 2024 geschreven:
🤜🤛
Fer heeft op 15 november 2024 geschreven:
Via zijn achterruit…
Bermtoerist heeft op 15 november 2024 geschreven:
Geen SUV achtige jay! Wie weet heb ik er straks een auto bij om de afschrijving minutieus van te volgen.