Wat gebeurt er als je een superpotente V8 in een limousine stopt? Dan krijg je een heerlijke XJR zoals we eigenlijk altijd al alle XJR’s overheerlijk vonden. Directievervoer op warp-speed dus.
De splinternieuwe F-type V8 S en de schreeuwerige XFR-S kunnen inpakken. Want met de XJR toont Jaguar hoe ze over een snelle auto denken. De dikste V8 die ze hadden, trokken ze uit het rek en plantten die in hun grootste limousine. Als je het zo leest denk je: die zijn gek, maar als je er eenmaal in rijdt, klopt het helemaal.
Het probleem waar ze in Gaydon steevast tegenaan lopen, is dat ze hun traditie moeten verloochenen als ze snelle auto’s gaan bouwen. Want Jaguar staat synoniem voor luxueus en comfortabel mensentransport met een zijdezacht veergedrag en dito versnellingsbakken en niet voor asfalt-verschroeiende bullebakken. Maar aan dat laatste denken we toch als het over grote snelle auto’s gaat. Wat dat aangaat, vallen snelle Jaguars altijd buiten de boot. Ze zijn vlees noch vis, meer een soort van geforceerde kalkoen-zalmcombinatie.
Met de XJR laat Jaguar zien dat een hertenbiefstukje ook prima smaakt met een rode-pepersaus. Het rijgedrag sluit prima aan bij de maniakale V8 supercharger voorin. De visuele aanpassingen zijn heel subtiel. De luchtinlaten hebben een chromen randje, in de motorkap zitten een paar decente louvres. Van achteren verraadt ie z’n waanzin met een bescheiden spoilertje en een vierpijps uitlaat. Verder gaat het er heel decent, haast anoniem aan toe. Wat een verschil met de kijk-mij-nou-eens-snel-zijn XFR-S.
John F. Kennedy zei: ‘One man can make a difference’, in het geval van de XJR zeggen wij: ‘One foot can make a difference’ – je rechtervoet welteverstaan. Vol gas ervaar je een geheel nieuwe dimensie van snelheid. Heb je passagiers bij je, leg ze dan vóór het wegrijden uit waar ze de handgrepen kunnen vinden: ze zullen ze nodig hebben. Het zachte leer verandert van een comfortabele zitplek in een vangkussen voor het hoofd. In maar 4,6 seconden blaast ie van nul naar honderd. Voor een auto van dit formaat is dat gekmakend. Om het nog erger te maken: het voelt alsof je sneller gaat. Misschien hebben de mannen van de cijfertjes wat voorzichtiger geteld dan wat de stopwatch in werkelijkheid aangaf. Het kan ook zijn dat ze zelf ook helemaal hoteldebotel waren van de XJR. Het blijft vreemd om in een weelderig interieur te zitten terwijl het voelt alsof je op de rug van een op hol geslagen buffel zit.
Nog wat cijfers. Jaguar claimt dat de XJR in 2,5 seconden van 80 naar 120 km/u knalt. Handig als je op een Veluwse N-weg een stel tuttende toeristen wilt inhalen, maar tegelijkertijd levensgevaarlijk voor je rijbewijs. Elke tussensprint gaat in ijltempo. We kunnen ons niet heugen wanneer we voor het laatst in zo’n quasi-onschuldige auto hebben gereden. Waar menig sportauto gillend en krijsend z’n werk doet, levert de Jaguar XJR dezelfde prestaties terwijl Bach uit de speakers klinkt.
Het is onzin om het weggedrag van de XJR tot in detail te ontleden. Als we hier zouden gaan oreren in hoeveel tienden van de seconden de Jag sneller door de bocht gaat dan een concurrent, dan slaan we de plank mis. Laten we het er maar op houden dat het rijgedrag de bravoure van zijn chauffeur kan bijhouden. De vering is dertig procent harder dan die van een standaard XJ, de adaptieve schokdempers worden honderd keer per seconde van informatie voorzien om de verticale beweging in de smiezen te houden. Het resultaat is dat de XJR zich prima gedraagt op elk wegdek. Je krijgt het idee in een veel kleinere auto te rijden, een waarmee je in heel direct contact staat met alles wat er om je heen gebeurt. Nee, het is niet zo’n gooi-en-smijtauto als de Panamera.
Als we het nu toch over z’n rivalen hebben, dan komt uiteraard ook de nieuwe S-klasse in beeld. Die zit veel beter in z’n spullen en heeft geinige gadgets. In vergelijking met de nieuwe super-ster is het navigatiesysteem van de XJ middeleeuws. Maar is de S 63 AMG superieur aan het uitgebalanceerde chassis en de verfijndheid van de XJR?
Vooral dat laatste is waar het om draait in de Jaguar. Want ondanks dat ie bloedstollend snel is, blijft ie een limousine van stand. Zijn voornaamste functie is om snel en comfortabel mensen van a naar b te brengen. Verruil je Stig-helm voor een chauffeurspet en je passagiers zullen genieten.
Omdat je nu eenmaal niet alleen maar lofzangen van ons verwacht, maken we er melding van dat het onderstel minder zijdezacht is de standaard XJ. Om eraan toe te voegen dat de afstelling nog mijlenver verwijderd is van die knetterharde vering van Duitse bakken. De V8 roffelt net luid genoeg om jou – en omstanders – eraan te herinneren dat je iets bijzonders rijdt en net even een treetje hoger staat op de automobiele pikorde dan het plebs in hun ronkende diesels. In de XJR kan de reis niet lang genoeg duren.
Natuurlijk weten we dat je met een auto als deze maar een heel kleine markt bedient. Logisch, want met de standaard dieseluitvoering kun je al goed uit de voeten. Wie kopen er een XJR? Nou, mensen die in wezen gestoord zijn, prettig gestoord welteverstaan. Tenzij je ‘m vergelijkt met een sportwagen uit eigen huis. Want hoewel de prijs van de XJR nog niet vast staat, gaan kenners ervan uit dat die maar iets hoger zal liggen dan die van de F-type met dezelfde V8. Voor dat geld kun je twee keer zoveel mensen meenemen en heb je ongeveer een miljoen keer meer bagageruimte. Die XJR is zo gek nog niet.
Jaguar XJR
16/20
Motor
5.000 cc
V8 benzine
550 pk / 680 Nm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 in 4,4 s
top 280 km/u
Verbruik/milieu
11,6 l/100 km
270 g/km CO2
Afmetingen
5.122 x 1.894 x 1.448 mm (L x B x H)
3.032 mm (wielbasis)
1.610 kg
82 l (benzine)
520 l (bagage)
Prijzen
NL: n.n.b.
BE: n.n.b.
Het vonnis
Kolossaal, dorstig, gekmakend snel en ongetwijfeld volkomen overbodig. De XJR is onze favoriete super-Jaguar. De toekomst zal uitwijzen of we een AMG, S8 of potente 7-serie prefereren boven deze gigant
Reacties