
Een van onze favoriete auto’s van 2011 is zonder twijfel de Jaguar XKR-S. Maar we houden ook van de zon, en laat je daar nou net niet al te veel van kunnen opvangen wanneer je bent omsloten door die prachtige coupé-carrosserie. De oplossing lag voor de hand: we bestookten Jaguar met klaag-, dreig- en liefdesbrieven in de hoop een cabrioversie van de XKR-S in de hand te wekken. Nu is het dan zo ver. Graag gedaan.
De XKR-S Convertible is de snelste en krachtigste cabrio die Jaguar ooit in elkaar geknutseld heeft. Kijk naar de cijfers, en je gelooft het meteen: deze jongen knalt naar de 100 km/u in 4,4 seconden en bereikt een elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/u. Geoefende tabellenbestudeerders onder jullie weten: die prestaties doen letterlijk niet onder voor de gesloten versie. Indrukwekkend.
Met een supercharged V8 van 550 pk en 680 Nm, gekoppeld aan een zestraps automaat en een actief differentieel, laat de XKR-S Convertible zich ‘lekker vlotjes’ rijden. Met stijvere veren en dempers, allerlei lichtgewicht aluminium verstevigingen en de unieke wielophanging van de coupéversie zal de auto ook een stuk scherper sturen dan bijvoorbeeld de XKR. De talloze aerodynamische aanpassingen zorgen dat ie in ieder geval nog een stuk meer opvalt. In het interieur word je verwend met allerlei sportief spul, zoals donkere aluminium accenten en leer met een koolstofvezelprint. Niets ten koste van het comfort natuurlijk; het blijft een Jaguar.
De XKR-S Convertible staat op de autoshow van Los Angeles, maar is vanaf 8 december ook in Nederland te bewonderen op de Miljonair Fair in Amsterdam. Ga ervan uit dat hij niet lang daarna op de markt verschijnt; op tijd voor het ongetwijfeld sprankelende voorjaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nederlandse Jaguar XK180 Replica te koop

SRT Viper TA vs Jaguar XKR-S GT

Jaguar XKR-S GT

De 100 coolste: nummer 25 tot 11

Jaguar XKRR en Aston Martin DB7 GT

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Jaguar 00 is de eerste Jag nieuwe stijl sinds de bijzondere reclame

Zoveel Jaguars zijn er afgelopen maand verkocht in Nederland

Waarom de campagne van Jaguar briljant is en wat je nu kunt verwachten

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
