Het beeld van een groep brandweerlieden die gezellig zit te kaarten, om vervolgens bij een melding via de brandweerpaal naar beneden te glijden, dat kennen we in Nederland en België nauwelijks. Veel brandweerkazernes werken met vrijwilligers, die niet op de kazerne zijn op het moment dat ze opgeroepen worden. Om ervoor te zorgen dat ze snel genoeg op de kazerne zijn, gaat België experimenteren met groene zwaailichten.

Het Verkeersinstituut VIAS noemt de groene zwaailichten ‘hoffelijkheidslichten’. Het is bedoeling dat de vrijwilligers deze signaalverlichting voert in hun eigen auto’s. De verlichting hangen ze bijvoorbeeld achter de voorruit. Het doel is – uiteraard – dat overige weggebruikers aan de kant gaan voor auto’s met de groene verlichting.

VIAS wil weten of de vrijwilligers sneller aankomen bij de kazerne en of ze zich veiliger voelen in het verkeer met de verlichting. De proef met de groene zwaailichten duurt acht maanden. Daarbij testen ze vier maanden mét en vier maanden zonder de verlichting. Volgens HLN kun je de groene verlichting tegenkomen in Luxemburg, Waals Brabant, Kempen en de provincie Oost-Vlaanderen.

Een groen zwaailicht in Nederland

Zo reed de politie in Nederland kort rond in 2015 en 2016 | Foto: © Wijkagenten Schouwen Duiveland

In Nederland hebben we ook groene signaalverlichting, maar die is niet van de vrijwillige brandweer. Volgens het Nederlandse wetboek wordt het ‘het groene licht alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.’

In 2015 en 2016 gebruikte de Nederlandse politie het groene zwaailicht ook tijdens de surveillance. Uit een enquête was gebleken dat mensen het positief ervoeren als de politie met groene lampen reed. Ook waren de agenten extra zichtbaar. Uiteindelijk bleek dat de politie hier geen vrijstelling voor had, en ze moesten er ook snel weer mee stoppen.

Reacties

  • Ramon heeft op 25 juni 2024 geschreven:

    Het groene licht dat we al hebben is enkel voor commando voertuigen EN heel belangrijk knippert niet. Deze is gewoon een groene lamp die continu aan staat.

    Dus neen, knipperend groen op de weg kennelijk we in NL niet.

    In Canada gebruikt de vrijwillige brandweer ook groene knipperverlichting in diverse staten.

    Je krijgt niet meer rechten, je hebt nog steeds dezelfde plichten maar het is hoffelijk als andere je voorrang geven. De meesten zullen dat natuurlijk ook doen. Je bent natuurlijk een super tokkie als je een first responder BEWUST in de weg zit om een prio 1 uitruk zoals woning brand of reanimatie dwars te liggen.

    • Blaulicht-Only. heeft op 23 juli 2024 geschreven:

      Een echte first responder gebruikt een blauw zwaailicht. De zichzelf belangrijk vindende opruimers rijden dus met oranje of amberkleurige of nu dus ook noch groene feestverlichting. Nog een paar kleuren erbij en we hebben rijdende kerstbomen. Niet blauw is: niet belangrijk behalve voor je zelf dan. Laten we snel ophouden met dit experiment. We hoeven echt niet alles na te doen met ideeën uit Canada.

      Reageer
    Reageer
  • Octopus heeft op 21 juli 2023 geschreven:

    Nu kan iedereen zo een groen licht in zijn auto plaatsen,om door andere bestuurders voorrang te krijgen op de weg.Handig om toch nog op tijd op het werk te geraken,als men iets te laat is vertrokken van thuis.

    • Ramon heeft op 25 juni 2024 geschreven:

      Nee hoor, niet iedereen. Zo’n licht wordt natuurlijk aan een kenteken gekoppeld. Je bent natuurlijk altijd vrij om een dashcam opname die ook mooi voorzien is van datum tijd met de politie te delen als je vermoed dat iemand ten onrechte blauw, amber, rood of groene noodverlichting gebruikt.

      Daarnaast, de meeste brandweer vrijwilligers hebben vaak al in hun auto iets van indicatie dat ze brandweer vrijwilliger zijn. Het geeft absoluut geen rechten maar de meeste weggebruikers letten op en maken ruimte als ze een vrijwilliger b.v. een stilstaande file rustig en beheerst inhaalt.

      Ik ben zelf al jaren vrijwilliger en er is echt niets meer frustrerender dan niet kunnen uitrukken omdat mensen in verkeer vastzitten.

      Reageer
    Reageer
  • Frank heeft op 20 mei 2023 geschreven:

    België wil weer dwaas doen. Europees is het groene licht , zoals u aangeeft, voor het voertuig van de leidinggevende officier per discipline: brandweer, politie,…..
    Hetgeen men wil proberen is natuurlijk eerbiedwaardig, maar gebruik dan een kleur die niet voorkomt in de hulpverlening zoals rood en dat is toevallig ook de kleur van de brandweer. Trouwens, zonder opleiding komen hier zware ongevallen van.

    Reageer
  • Rob heeft op 20 mei 2023 geschreven:

    Wat mankeert er aan de oranje lichten? Is het echt nodig om een nieuwe kleur te gebruiken?
    Waarom niet gewoon oranje?

    • LLuck heeft op 5 mei 2024 geschreven:

      Klopt inderdaad blauwe lichten voir prio,groene licht bij aankomst als meldpunt hoogste in rang te verzamelen

      Reageer
    Reageer
  • jamada heeft op 19 mei 2023 geschreven:

    In Turkije zijn Groene lichten voor lijkwagens.

    • Fons42 heeft op 21 mei 2023 geschreven:

      Ervoor de familie Erdogan !!!!

      Reageer
    Reageer
  • Dirk heeft op 19 mei 2023 geschreven:

    Ben je verplicht om deze voertuigen voorrang te verlenen?

    • Popeye heeft op 19 mei 2023 geschreven:

      Als je een beetje fatsoen hebt VOEL je je verplicht.
      Hulpdiensten met optische en/of akoestische signalen krijgen van mij altijd voorrang, of dit nu verplicht is of niet.

      • octopus heeft op 21 juli 2023 geschreven:

        Ik ga altijd opzij voor elk prioritair voertuig wanneer ik een blauw zwaailicht zie en een sirene hoor,voor elk ander voertuig ga ik niet opzij,ook niet voor deze met een groen zwaailicht.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear