TopGear reed onlangs in de gloednieuwe Jeep Cherokee. In TG nummer 108, dat halverwege mei uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Jeep Cherokee
Uitvoering: 2.0 MultiJet II 170 pk Active Drive I
Locatie: Balocco, Italië
Weersomstandigheden: heerlijk Italiaans lenteweer
Wat reden we?
De middelgrote SUV der middelgrote SUV's: de Jeep Cherokee. Geheel nieuw en in niets meer verwijzend naar het hoekige origineel. Gewaagd.
Beviel het?
Jazeker. Toen we de Cherokee voor het eerst op foto's zagen, moesten we toch even slikken, maar wat blijkt: in the flesh ziet het ding er best behoorlijk goed uit. De voorkant draagt de trotse Jeep-grille en volgt daarnaast hetzelfde design-idee dat Nissan al met de Juke en Citroën met de C4 Picasso toepaste: losse dagrijverlichting als hoofdelement, terwijl de echte koplampen er als een soort appelwangetjes onder zitten. Het profiel is niet bijzonder onderscheidend; de achterkant oogt wat Koreaans en vinden we nog niet echt mooi, maar wie weet komt dat nog. Rijden doet ie uitstekend: de besturing is lekker vlezig en hij is in de bochten standvastiger dan je zou denken. Wel is de diesel een tikje rumoerig, maar in zo'n ruige Jeep misstaat dat eigenlijk niet eens. Hoe hij het in het terrein doet? Dat hangt ervan af hoe je de optielijst invult.
Nog bijzonderheden?
Wat dacht je van deze: als eerste Cherokee ooit is deze nieuwe generatie met voorwielaandrijving verkrijgbaar. Voor je nu losgaat op Jeep en schreeuwt dat ze hun afkomst en waarden verloochenen enzovoort: voor de liefhebbers zijn er niet één, niet twee, maar drie verschillende 4WD-systemen leverbaar. Active Drive I is volautomatisch en instelbaar, Active Drive II heeft een lage eindoverbrenging en Active Drive Lock heeft daarbij nog een achteras die op slot kan. Voor elk wat wils; al zullen de meeste CO2-bewuste Nederlanders wel weer voor de voorwielaandrijver gaan (139 g/km). Slimme zet dus, Jeep. Ook niet in lijn met z'n verre voorvader is de uitrusting en afwerking van deze Cherokee: het binnenste is zeer netjes, en er zijn luxe items als een verwarmd stuur, zelf bijsturende rijstrookherkenning en een draadloos oplaadplateautje voor je telefoon.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Naast bovengenoemde aandrijfsystemen kun je voorlopig kiezen uit drie motoren: een 2,0-liter MultiJet II diesel met 140 of 170 pk, of de lekkere 3,2-liter V6 Pentastar met 272 pk. De minst krachtige diesel is er met een handgeschakelde zesbak, de rest krijgt allemaal Chryslers nieuwe negentraps automaat mee. Voor 44.990 euro heb je in Nederland een voorwielaangedreven Cherokee met 140 pk in de al zeer complete Longitude-uitvoering te pakken. Bij onze zuiderburen koop je voor dat geld een Grand Cherokee, om je alvast een idee te geven tot de Belgische prijzen bekend zijn. De topper, de 3.2 V6 met Active Drive Lock in Trailhawk-uitdossing (grotere grondspeling, offroad-ophanging, beschermplaten, stoerder uiterlijk), komt je in Nederland op 67.490 euro te staan. Jammer, want dat is natuurlijk de versie die je wilt.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Jeep-fans zullen even moeten wennen aan de nieuwe Cherokee. Veel anderen ook, getuige de reacties die we om ons heen hoorden gonzen (ziet er niet uit, afgrijselijk, etc.). En nee, die gingen niet over onze eigen bevallige snoetjes. Wij hebben Jeeps jongste na deze kennismaking aardig hoog zitten, want hij is origineel, doordacht en bovenal (mits juist uitgerust) capabel in het terrein, zoals het hoort. Hij is aan de prijs, maar z'n uitrusting is er ook naar. Kortom, de Cherokee is een welkome toevoeging aan het segment. We verwachtten niet anders; het is een segment dat hij nota bene zelf ooit gesticht heeft.
Reacties