Het was een veelbesproken onderwerp op de TopGear-­redactie in de weken, maanden, misschien zelfs jaren nadat de huidige generatie Jeep Cherokee op de markt kwam: die voorkant, met die geknepen led’jes, die kromme sleuven en die appelwangenkoplampen, wat vinden we daar nou precies van? Niemand die het wist. Karakteristiek, zeker. Lelijk? Nee, dat ook weer niet. Mooi, leuk, geslaagd? Eh… Misschien? Sorry, we hebben nog steeds geen idee.

Strakker design

Jeep helpt ons een handje en verwijst de curieuze styling nu maar helemaal naar het verleden: de vernieuwde Cherokee heeft een bravere neus die meer aansluit bij de rest van het gamma. Ook de achterkant kreeg herontworpen verlichting, en de nummerplaat verhuisde van de bumper naar de achterklep. Rondom de carrosserie zien we een meer cleane aanpak met minder chroomaccenten. Het maakt van de Cherokee een iets strakker geheel, al valt er aan z’n bollige silhouet weinig te doen tot de hele auto opnieuw wordt vormgegeven.

Andere verbeteringen zijn er ook: zo is de bagageruimte 70 liter gegroeid en komt er volgend jaar een nieuwe 2,0-liter turbo-­benzinemotor met 270 pk, bekend uit de Alfa Romeo Giulia Veloce. De 2.2 Multi­Jet-diesel is er als voorwielaandrijver nu ook met automaat, wat klanten zal kunnen bekoren: voorheen was de meest verkochte aandrijving altijd gekoppeld aan een handbak.

Stevig geval

De ervaring achter het stuur van de Cherokee is nauwelijks anders dan voorheen. Hij voelt nog steeds groter aan dan hij in feite is – machtiger en onverzettelijker dus ook – en geeft je met zijn dikke stuur en dito stoelen een notie van noeste soliditeit. Volgens Jeep werd het onderstel op een aantal vlakken verbeterd. Voor ons voelt het echter nog hetzelfde aan: niet per se toegeeflijk, maar Jeep-stevig.

De besturing geeft je de zwaarte die daarbij aansluit. De viercilinder diesel maakt soms wat herrie, maar is vlot zat en gekoppeld aan een fijne negentraps automaat. Qua zelfregulerende 4WD kun je nog steeds kiezen uit standaard, met lage gearing of met een volledig te sperren achteras (dat laatste alleen op de ruig uitgeruste ­Trailhawk).

Leuke gimmicks

Het vernieuwde Uconnect-systeem oogt ingewikkeld, maar blijkt slim en makkelijk te gebruiken en heeft een paar handige gimmicks, zoals het aangeven van ‘Current Town’ en ‘Current Street’. Rij je langs water, dan krijg je geanimeerde golfjes en glinsteringen op je scherm te zien in plaats van saai effen blauw. Nuttig? Nee, maar moeten alle aardigheidjes ­nuttig zijn?

De Jeep Cherokee AWD Overland heeft iets

De Overland-topversie waarin we rijden, heeft leer op het dashboard en een panoramadak dat reikt tot de achterste hoofdsteunen. Qua prijs zit hij waarschijnlijk in het vaarwater van premiumspul als de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC. Maar zulke SUV’s, hoe goed ze ook zijn, voelen meer aan als opgehoogde personenauto’s. De Cherokee voelt aan als een Jeep. We zullen niet beweren dat hij qua charisma aan zijn verre voorganger kan tippen, noch dat hij de beste keuze in dit segment is. En toch: hij heeft iets. Dus als je voor ’m gaat, begrijpen we dat volkomen.

Specificaties Jeep Cherokee AWD Overland


Motor
2.174 cc
viercilinder turbo
195 pk @ 3.500 tpm
450 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 202 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
175 g/km CO2 G
Afmetingen
4.623 x 1.859 x 1.681 mm
(l x b x h)
2.708 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
60 l (diesel)
437 / 570 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis
De vernieuwde Cherokee is optisch een stuk beter te verteren en is uitgebreid aan je smaak en offroad-eisen aan te passen. Het wachten is op de nieuwe benzinemotor, maar met deze diesel sla je nog altijd geen modderfiguur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)