Jeep blijft lekker in de bus blazen. Na eerder al de nieuwe Grand Cherokee wereldkundig te hebben gemaakt, is nu Hiawatha aan de beurt. Met de Cherokee lijkt Jeep op meerdere paarden te gokken.

Voor de derde generatie van de Cherokee heeft Jeep namelijk niet alleen gekeken naar de allereerste versie van begin jaren ’90, maar ook naar de veel grotere Commander. Dat betekent dat de Cherokee weer als vanouds hoekig is, net nu we een beetje aan de wat vrouwelijker vormen van het voorgaande model begonnen te wennen. Daarbij geeft de nieuwe Cherokee ook een vette knipoog naar de oervader van alle Jeeps. De nieuweling heeft een zogenoemd Sky-slider dak om je dus het idee te geven dat je in een Wrangler rijdt. Maar wie die sensatie echt wenst te ondergaan, die koopt natuurlijk gewoon de veel goedkopere Wrangler.

Op het technische vlak maakt Jeep melding van de bekende 3,7 liter V6, maar dan van een nieuwe generatie met 210 pk en een iets lager brandstofverbruik. Om het grint op je oprijlaan te slechten, biedt Jeep ook iets nieuws. Je kunt kiezen voor permanente Selec-Trac II- of semi-permanente Command-Trac vierwielaandrijving. Schakelen doe je met een zesbak of een viertraps automaat. Ook het onderstel is verbeterd, met onafhankelijke wielophanging voor en een nieuw ontwikkelde achterwielophanging met vijf draagarmen. Dat zou moeten zorgen voor betere rijeigenschappen, zowel op de weg als in het terrein. Vanaf begin 2008 kun je zelf testen of dat echt zo is.

Reacties