
Beste TopGear, ik heb toestemming gekregen van de vrouw om een leuk weekendautootje te kopen. Het zal een wat ouder model worden met een wat hogere kilometerstand. ‘Kijk eerst maar of je er ook echt mee gaat rijden’, zei ze. Goed, nu wil ik in zo’n auto geen ethanol gooien, maar dan kom ik altijd uit bij Euro 98. Is dat niet schadelijk voor zo’n oud blokje omdat ie dan meer power krijgt?
We snappen de gedachtegang. Op een oudere motor ga je ook niet zomaar een turbo schroeven voor meer vermogen; je wilt eerst op zijn minst de boel even goed nakijken. Bij Euro 98 ligt dat anders. Je wilt juist Euro 98 tanken, en niet alleen omdat er geen ethanol in zit. Laten we beginnen met een kleine geruststelling: het is niet zo dat de motor ineens 10 pk extra heeft of dat de zuigers door alle power door de motorkap naar buiten vliegen. Je zou zelfs racebenzine kunnen tanken.
Euro 98 heeft het octaangetal 98. Dit is geen percentage, anders zou 102-benzine niet kunnen bestaan. Het hogere octaangetal zorgt voor een efficiëntere ontbranding en zorgt dat de kans kleiner is dat de motor gaat pingelen. Bij pingelen ontbrandt de brandstof op het verkeerde moment, namelijk te vroeg. Dit is alsof je iemand op een schommel terwijl hij nog naar je toe komt al een duw de andere kant op geeft. Dat doet pijn, ook voor je motor. De kans op schade door pingelen is met Euro 98 dus kleiner.
Op papier zal je motor van Euro 98 iets krachtiger worden, maar in de praktijk ga je hier waarschijnlijk heel weinig van merken. In de regel is het zo dat hoe meer vermogen de auto van zichzelf heeft, hoe meer winst je krijgt van Euro 98. Bij een leuke weekendauto met 116 pk zul je geen verschil merken. Na het tanken denk je het waarschijnlijk wel te voelen, maar dit zal voor 80 procent een placebo-effect zijn.
Euro 95 zal juist eerder schadelijk zijn
Twijfel je aan de pomp, dan is Euro 98 E5 de veilige keuze. Sommige oudere motoren of brandstofsystemen kunnen niet tegen ethanol en dan zit je bij Euro 98 meestal goed. Daar zit vaak helemaal geen ethanol in. Euro 95 bevat in Nederland altijd minimaal 7,5 procent ethanol. Overigens geldt voor de meeste moderne motoren dat ze gebouwd zijn om gewoon E10 te lusten.
Echt sorry hoor
Maar de euro 98 is de oude euro 95
Het is juist die met ethanol aangelengde rommel waar je mee op moet passen in oude auto.s
Ethanol is een prima brandstof
Maar dan puur in daarvoor afgestelde motoren
Ethanol is waardeloos voor de oudere motoren. En zeker voor rubber afdichtingen.
Zodra die gebruikt zijn met de huidige euro 95 met minimaal 7,5% ethanol en je haalt de onderdelen uit elkaar is de kans zeer groot aanwezig dat o-ringen niet meer gaan passen.
Die worden groter waar je bij staat.
Ik zou een andere vrouw zoeken😏
Leuk dat dit mag van de wederhelft. Blijf iig weg bij die gedownsizede eco motoren, zoals die met tandriem in olie motoren, evenzo 1e generatie mainstream turbo motoren. Geringe voertuigmassa, zoals MX5, geeft al veel rij plezier met slechts ca 180Pk. Ben je wat langere Hollander dan wordt dat niets. Kijk dan eens naar de Bmw F20-F23 met B48 of liefst B58 vanaf 2016. Blok is soort dieselblok, closed deck met gesmede krukas en zuigerstangen, beresterk dus. De B58 heeft als voordeel dat je er eenvoudig onderweg inspuit/ontstekingscurve voor E80 ea in kunt zetten waardoor je in Frankrijk Ethanol kunt tanken voor ca 80 ct/ltr, heb je zelfs meer vermogen. Volgende stap is LSD toevoegen, rijdt veel fijner met bochtenwerk en ook op nat gras heb je dan nog tractie. En ja, ik heb er ook één, zij het een 4 serie.
Veel plezier