Hij maakt zijn officiële debuut op de Autosalon van Parijs die volgende maand zal plaatsvinden, gaat eind dit jaar in de verkoop, heeft een actieradius van 485 kilometer en is volledig elektrisch aangedreven. Rara, waar hebben we het over? Juist, de Kia e-Niro. Was het de titel die het weggaf?

Geschiedenis van de Niro

Een kleine twee jaar geleden bracht Kia de Niro op de markt. Een crossover die een heleboel dingen tegelijk wilde zijn. We schreven erover in onze autotest, waarin we de Niro een beoordeling van 11/20 gaven. Toch is die auto, volgens Kia, de best verkochte hybride van Nederland in 2017 en 2018. Dat verklaart misschien waarom je zoveel van die dingen ziet rijden.

En wellicht worden dat er binnenkort nog meer. Want Kia heeft besloten om een volledig elektrische versie van de Niro op de markt te brengen: de Kia e-Niro. Een auto die zal worden geleverd met twee verschillende batterijen; je hebt straks keuze uit een 39,2 kWh of een 64 kWh lithium-ionpolymeerbatterij.

Veelbelovende actieradius

De kleinste batterij waarmee de Kia e-Niro wordt geleverd, moet een actieradius van 312 kilometer opleveren. Met zijn grote broer kun je tot wel 485 kilometer rijden voordat je tot complete stilstand komt. En dat is, uiteraard, in het geval dat de batterij volledig is opgeladen. En: je de bebouwde kom verlaat. Want stel dat je alleen in de binnenstad zou rijden, dan wordt dit getal een stuk hoger: 615 kilometer, haalt ie dan.

Dus gebruik je de Kia e-Niro als boodschappenauto, dan hoeft ie niet vaak aan het stopcontact. Moet je de auto wel een keer opladen, dan kan dat volgens Kia met de juiste lader al in een kleine 23 minuten tot 60%.

Is de Kia e-Niro snel?

De beste versie, met met het 64 kWh-accupakket, bevat een 204 pk sterke elektromotor. Deze trekt op van 0-100 km/u in 7,8 seconden. De variant met het 39,2 kWh-accupakket is uitgerust met een elektromotor die ‘maar’ 136 pk levert. Beide leveren 395 Nm aan koppel. Prijzen noemt Kia nog niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)