Hij is al twee jaar op rij de bestverkochte auto van Nederland: de Kia Niro. Niet aan gaan lopen rotzooien dan, zou je zeggen, maar hé: stilstand is achteruitgang, en dat gaan ze bij Kia natuurlijk ook niet laten gebeuren. En dus is er nu een nieuwe Kia Niro.

Het concept, een van de grote redenen van het succes van de Kia Niro, is in ieder geval hetzelfde gebleven. Een niet al te grote SUV/crossover, op één platform voor zowel een hybride, een plug-in hybride en een elektrische versie, waarmee je dus meteen alle honken van wat tegenwoordig lekker in de markt ligt, bezet hebt. Het is nog altijd redelijk uniek; de enige die het ook heeft is Hyundai, dat met de eerste generatie Ioniq de primeur had. Maar goed, da’s familie, en nu het zusje de Ioniq geschrapt heeft, is Kia de enige die de drie-in-één-strategie nog huldigt.

De nadelen van een alles-in-eentje

Het biedt natuurlijk enorme voordelen (vooral qua ontwikkelingskosten), maar nadelen zijn er ook. Zo heeft elk concept zijn eigen eisen, zodat dat ene platform altijd een compromis zal blijven waar elke toepassing een beetje last van heeft. Het heeft het succes van de Kia Niro beslist niet in de weg gestaan, en de volgende generatie zal vast en zeker andere wegen bewandelen, maar zo ver zijn we nog lang niet. Eerst deze nieuwe Niro maar eens.

Want een andere succesfactor van de Kia Niro was ongetwijfeld zijn design. Vriendelijk, afgerond, typisch zo’n ontwerp dat je niet steil achterover deed slaan, maar waar je ook maar moeilijk iets op tegen kunt hebben. Precies de allemansvriend waar Nederlanders over het algemeen dol op zijn. En juist dát aspect gaat bij de nieuwe Niro behoorlijk radicaal om.

Het ontwerp van de Kia Niro (EV)

De nieuwe is veel vierkanter en opgebouwd uit veel rechte lijnen. Neem alleen al de lichtunits. De voorste zien eruit alsof ze in Minecraft ontworpen zijn, de achterste krullen zich wat brutaal om de C-stijl heen. Wat je noemt opvallender. Daarbij is die C-stijl in de duurste versie ook nog eens te krijgen in een contrasterende kleur (zwart of grijs), wat ook weer een heel ander effect oplevert.

Het zal voor de meeste Nederlanders waarschijnlijk iets te veel van het goede zijn, maar het feit dat het kan, geeft wel aan dat Kia wat minder een grijze muis wil zijn. Grappig: door al die rechte lijnen lijkt de nieuwe Niro kleiner geworden, terwijl hij in werkelijkheid juist een paar centimeter is uitgedijd.

Het interieur

Het interieur is eveneens ingrijpend omgegooid. Er is veel inspiratie geput uit de EV6, om niet te zeggen dat het stuur, meters en infotainment gewoon één op één in de Niro zijn gemikt. En dat is prima, want het is een uitstekend systeem. Alles wat je wilt hebben zit er dus in, van draadloos telefoonladen tot een scherm dat snel en duidelijk werkt.

Een klein beetje gewenning vergt het gedeelte onder het scherm, dat twee gedaantes kan aannemen: klimaatbediening of sneltoetsen naar de belangrijkste bedieningselementen. Als je het doorhebt, werkt het als een zonnetje. De afwerking is goed; er zijn hier en daar heus wat goedkopere plastics te bespeuren, maar doorgaans is alles wat je veel aanraakt van aangenaam materiaal. Een aardig detail is de sfeerverlichting, die als het ware door het dashboard heen schijnt – mooi gedaan.

De bagageruimte van de Kia Niro EV

Ondanks de licht toegenomen grootte is het op de achterbank nog steeds een tikje behelpen als je een uit de kluiten gewassen Nederlander bent, maar met wat goede wil gaat het best. Qua bagageruimte ben je met de Kia Niro EV het best af; die heeft met 475 liter bijvoorbeeld dik 125 liter méér inhoud dan de plug-in hybride. Opbergruimte is overal ruim voorhanden.

Qua rijden is er ook een en ander veranderd als je de vorige Kia Niro EV gewend was. Het vermogen van de elektromotor is gelijk gebleven (204 pk) maar het koppel is danig teruggeschroefd: van 395 naar 254 Nm – dat scheelt niet minder dan 141 Nm. Lekker dan, zou je zeggen, maar het levert daadwerkelijk een beter rijdende auto op.

Wat bleek, uit allerlei klantonderzoeken: die trekkracht van de vorige was gewoon veel te veel. Hij kon al dat koppel maar moeilijk aan de voorwielen kwijt, waardoor je bij pittig optrekken, het uitaccelereren van een bocht en zeker bij nattigheid al heel snel werd geconfronteerd met doorspinnende voorwielen. Dat is nu veel beter in balans. Daarbij is geregeld dat het koppel veel langer op een bruikbaar niveau blijft, wat de prestaties ondanks het inleveren van newtonmeters verbetert. Niet zozeer qua sprintjes naar 100 km/u, die blijven met een prima 7,8 seconden gelijk, wel bij inhaalacties. Daar heb je wat aan.

Hoe is het comfort?

Spannend is het rijden in een Kia Niro EV zelden of nooit, maar goed is het vrijwel altijd. De vering en demping zitten ergens tussen comfortabel en wat harder in – het onderstel moet natuurlijk wel overweg kunnen met het gewicht van de auto. Dat betekent dat putten of hobbels in de weg je niet altijd zullen ontgaan, al is het zeker niet overdreven – al met al een goede gulden middenweg, die de meeste mensen prima zal bevallen.

De besturing blinkt niet uit door gevoel of communicatie, maar dat is tegenwoordig zo normaal dat we ons er niet eens meer druk over maken. Het werkt, en het werkt goed. Pluim nog voor de flippers achter het stuur, waarmee je de mate van regenereren in vijf stappen kunt beïnvloeden, van helemaal niet tot bijna one-pedal driving. Het is en blijft de perfecte manier.

De actieradius van de Kia Niro EV

Het accupakket van de Kia Niro EV is met 64,8 kWh íétsjes groter (0,8 kWh) dan dat van de vorige; volgens de WLTP-standaard zou je er 460 kilometer mee moeten kunnen afleggen. Dat ga je in de praktijk meestal niet halen, zeker bij kou en/of veel snelwegkilometers, maar wat je overhoudt is sowieso een bijzonder bruikbaar bereik. Een groot verschil met de meer EV-toegewijde (en duurdere) EV6 zit hem in de snellaadmogelijkheden.

Waar die dankzij onder andere 800-volt technologie pijlsnel stroom in zijn accu’s kan laten vloeien (tot 240 kW), moet je het bij de Niro met maximaal 70 kW stellen. Niet heel beroerd, maar het betekent wel dat je voor laden van 15 tot 80 procent een kwartier of drie moet uittrekken. Geen heel geschikte vakantieauto, dus. Maar goed, in de dagelijkse praktijk (wanneer heb jij voor het laatst 460 kilometer op één dag gereden?) voldoet dat bereik natuurlijk prima.

En dat geldt eigenlijk voor de Niro in zijn geheel: hij voldoet in alle opzichten gewoon heel goed. Hij zit goed, rijdt goed, oogt goed, zit goed in de spulletjes en is goed up-to-date met alle veiligheids- en rijhulpsystemen, al zijn die laatste wel weer van het héél voorzichtige soort. Daarbij blijft het irritant dat je bij elke nieuwe rit weer de menu’s op het scherm in moet om de vrij dwingende rijbaanassistent uit te zetten.

De prijs van de Kia Niro EV

Tot slot is hij ook nog eens goed geprijsd; vanaf 39.975 euro ben je welkom bij de dealer, die je daarna, zo heeft men plechtig beloofd, ook snel van een nieuwe Niro kan voorzien – tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Zeker, er is nu meer concurrentie dan het sneue beetje waar de eerste Niro mee te maken had. Maar al met al kunnen wij geen reden bedenken waarom de nieuwe Niro het succes van zijn voorganger niet zou kunnen evenaren.

Specificaties Kia Niro EV (2022)


Motor
1 elektromotor
204 pk
255 Nm
64,8 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 167 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,2 kWh/100 km (A-label)
Actieradius (opgave)
460 km (WLTP)
Laadtijd
7 uur bij 11 kW
43 min. bij 80 kW
Afmetingen
4.420 x 1.820 x 1.570 mm (l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.657 kg
475 / 1.392 l (bagage)
Prijzen
€ 47.395 (NL)
€ 41.990 (B) – Pure

Reacties

  • Ikke heeft op 22 augustus 2022 geschreven:

    Dit is gewoon de Opel Kadett van 2022. Een doorsnee net-niet auto die voor veel mensen geschikt is en waar weinig mensen iets tegen hebben. Rationeel gezien zijn de concurrenten in de meeste gevallen echter betere auto’s.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)