
Niet alle elektrische auto’s zijn even leuk om te rijden, net zoals bij auto’s met een verbrandingsmotor. De elektromotor heeft een uniek karakter: deze levert meteen erg veel vermogen en koppel, terwijl je bij een benzinemotor toeren moet maken. Mede hierdoor is een versnellingsbak met veel versnellingen niet nodig. Kia gaat daar wat aan doen. De nieuwe Kia EV4 krijgt weliswaar geen versnellingen, maar je kunt wel schakelen.
Om eerst even direct duidelijk te maken: veel elektrische auto’s hebben wél een versnellingsbak, maar slechts één versnelling. Er zijn uitzonderingen, zoals de Audi e-tron GT en Porsche Taycan (toevalligerwijs onderhuids dezelfde auto). Die hebben een versnellingsbak met twee overbrengingen. Het idee erachter is dat ze op hoge snelheid op de Autobahn nog mee moeten kunnen komen. De meeste EV’s zijn begrensd op snelheden rond de 180 km/u, dus die hebben een tweede versnelling niet nodig.
Maar hoe zit het dan met de EV4?
Nu we dat duidelijk hebben, kunnen we door met het nieuws: want met de aangekondigde Kia EV4 kun je namelijk schakelen. Dat melden ingewijden van Kia aan Carscoops. Het kan met de flippers achter het stuur. Het is allemaal puur softwarematig geregeld: het is een simulatie met nep-schakelmomenten. Ze hebben bij Kia het er gewoon in geprogrammeerd waardoor je het idee krijgt van een ‘echte’ versnellingsbak.

Niet alleen de transmissie moet bijdragen aan het rijplezier, de motor moet dat ook doen. Kia heeft namelijk de motor dusdanig geprogrammeerd dat deze een verbrandingsmotor simuleert. Heel kort door de bocht betekent dat dus dat de elektromotor onder zijn kunnen presteert. Bij een laag toerental is er weinig vermogen en je moet gas geven voor meer vermogen.
Moet je dan altijd schakelen in de Kia EV4?
De oplettende lezer zal ons erop attenderen dat de Ioniq 5 N van zustermerk Hyundai een soortgelijke functie heeft en de gefacelifte Kia EV6 GT krijgt het ook. Het is overigens niet zo dat de Kia EV4 altijd een benzinemotor nadoet, als je hem gewoon in Drive zet, kun je de EV4 normaal als een elektrische auto rijden. Als brave leaserijder weet je dat je in elk geval dat je met een druk op de knop compleet de hooligan kunt uithangen en dat is altijd leuk.
Meer lezen: Maak kennis met de Kia EV3, EV4 en EV5: de nieuwste, goedkopere elektrische Kia’s
Ten slotte is er nog meer goed nieuws. Als je de Kia EV4 GT bestelt (dat wordt de snelste versie) krijg je nog een extraatje in de vorm van een toerenbegrenzer. Dit moet het rijden nog leuker maken. We hebben het mogen ervaren in de Hyundai Ioniq 5N en het is verrassend leuk, ook al weet je dat het allemaal nep is. Maar ja, zie het een beetje als Chuck Norris-films. Dat zijn ook geen kunstzinnige documentaires, maar wel heerlijk plat vermaak.
Volgende stap is dat je een tank-opening krijgt waar je dan water in mag doen. Die loopt tijdens het gebruik dan leeg, op basis van de zwaarte van de rechtervoet van de bestuurder.
Alles om oude Dino’s die in oude patronen blijven hangen maar toch een beetje vast te laten houden aan die oude beperkingen.
Natuurlijk kun je dan gewoon thuis tanken, maar voor het echte gevoel kun je je water ook bij de benzinepomp halen. Ik realiseer me dat ze daar de prijs van het water al heel lang geleden op voorbereid hebben.