We houden je niet te lang op. Dit is de nieuwe Kia EV6 en behalve het design, laat het Zuid-Koreaanse merk nog maar weinig los over hun nieuwste volledig elektrische auto. Dat betekent dat het grootste deel van deze tekst zweverige marketing- en designpraat zal zijn. Wat we in ieder geval zeker weten, is dat de EV6 op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) staat, net als de Hyundai Ioniq 5. Verwacht dus een versie met één motor achterin en 218 pk, en een versie met twee motoren (211 + 95 pk) en vierwielaandrijving. De actieradius zit net onder de 500 kilometer met een accu van 78 kWh. Van voor gezien is de Kia EV6 redelijk ingetogen, en heeft ie zelfs iets weg van de Volkswagen XL1, met wat fantasie. Achter is het een heel ander verhaal en is er niets wat qua design lijkt. De Kia EV6 hanteert hetzelfde principe als het matje (door het sluiten van de kappers bij iedereen welbekend): zakelijk vóór, feestelijk achter.

Kia EV6 introduceert een nieuwe designfilosofie

De Kia EV6 is ontworpen volgens de nieuwe designfilosofie die luistert naar de naam Opposites United. Geen comeback van Big2 en Willy, maar een ontwerp volgens vijf pijlers. Te weten ‘Bold for Nature, Joy for Reason, Power to Progress, Technology for Life en Tension for Serenity’. Inderdaad, ons zijn ze ook kwijt. In het kort moeten de ontwerpen volgens Kia ‘geïnspireerd op de contrasten in de natuur en de mensheid’. Deze designtaal past Kia toe op de volgende generatie auto’s.

Waar is de tiger nose grille?

Er is bijna geen enkel merk (vooruit, op BMW na) zo trots op zijn grille als Kia. Ruim tien jaar geleden bedacht Peter Schreyer (niet geheel toevallig een ex-BMW-tekenaar) de vorm van de grille en de tijgerneus zou het herkenbare element van elke Kia worden. En inderdaad: bij elke nieuwe Kia zie je wel iets van gelijkenissen. De Kia EV6 is de eerste auto in een lange tijd waarop de grille lijkt te ontbreken. Volgens Kia draagt de EV6 een ‘Digital Tiger Face’, die je terugziet in de vorm van de dagrijverlichting.

Het interieur van de Kia EV6

Het interieur is niet zo uitgesproken als dat van de Ioniq 5, maar het curved scherm ziet er fijn uit. De twee schermen op het dashboard lijken in elkaar door te lopen, zoals dat tegenwoordig wordt aangeleerd in auto-ontwerpschool. De knoppen voor de klimaatcontrole zitten verwerkt in een aanraakpaneeltje en geven haptische feedback. Voor het interieur gebruikt Kia veel gerecycled plastic. Dan is de vraag: ga je voor de Kia EV6 of toch voor de Hyundai Ioniq 5?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)