Er is een bepaald omslagpunt waarbij die puistige jeugdfoto’s zo lang geleden zijn dat je hun bestaan niet meer ontkent en ze met trots toont aan de wereld. Voor Hyundai is dat nu. Het design van de nieuwe Hyunai Ioniq 5 brengt een ode aan de Hyundai Pony, het eerste productiemodel van het Zuid-Koreaanse merk in 1976 – en een auto die ze lange tijd liever niet verwelkomden in de conversatie. Inmiddels is het merk zo sterk ontwikkeld en komen ze nu met (naar de specs kijkend) zo’n goed product dat de Pony kan worden aangehaald als erfgoed.

Specificaties Hyundai Ioniq 5

Net als veel andere automerken ontwikkelden Hyundai en Kia een nieuw platform dat ze voor de volgende generatie elektrische auto’s kunnen gebruiken. De Hyundai Ioniq 5 is de eerste op dat nieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Het schaalbare onderstel is geschikt om te laden met 400 én 800 volt. Laden kan tot 350 kWh aan de snellader, wat in dit geval neerkomt op 100 kilometer laden in 5 minuten.

De krachtigste Hyunda Ioniq 5 gebruikt een sterke 211 pk elektromotor áchter en een 95 pk motor vóór. Ze produceren 350 en 255 Nm. De batterij van deze opstelling meet 74 kWh. De 0-100-tijd is 5,2 seconden. Er is nog een versie met alleen achterwielaandrijving en 218 pk, die doet de 0-100-sprint in 7,4 seconden. Ook zijn er nog versies met een 58-kWh batterij die ook met vóór- of vierwielaandrijving te krijgen zijn. Alle uitvoeringen halen 185 km/u.

En de actieradius?

De belangrijkste specificatie is nog niet definitief. ‘Naar verwachting’ is de actieradius maximaal 470 tot 480 kilometer. Dat zal zijn voor de 78-kWh versie met achterwielaandrijving. De actieradius is 100 kilometer minder dan die van een Tesla Model 3 Long Range en nét iets meer dan het bereik van de Volkswagen ID.3 (met een 58-kWh pakket). De definitieve specificaties moeten dus nog volgen.

Handig met kamperen

De Hyundai Ioniq 5 is voorzien van zogenoemde V2L-aansluitingen. Dit zijn eigenlijk stopcontacten aan de binnen- en aan de buitenkant voor elektrische apparaten. Zo kun je onderweg of op de camping gewoon de vetvijver aanslingeren. Verder plaatst Hyundai uiteraard twee schermen die bijna in elkaar overlopen – zoals dat verplicht wordt door de Vereniging Auto-ontwerpers Werkzaam in 2021.

Verder gebruikt Hyundai veel gerecyclede materialen, is het de eerste Hyundai met Augmented Reality op de voorruit en uiteraard wemelt het van de veiligheidssystemen. Hij komt in de zomer van dit jaar naar Nederland, eerst als speciale Ioniq 5 Project 45 (een knipoog naar het studiemodel van de Ioniq 5) van 58.885 euro. Later zullen goedkopere versies volgen zonder 20-inch wielen en alle opties.

Hyundai Ioniq 5 N?

De Hyundai Ioniq 5 als spectaculair N-model, dat ziet iedereen wel zitten. Voor nu blijft het gissen, maar duidelijk is dat ontwikkelingshoofd Albert Biermann zijn zinnen gezet heeft op een elektrisch performancemodel op het E-GMP. Hij sprak eerder over een N-model met 600 pk. Klinkt als een goede imago-booster. Kom maar door.

Reacties

  • TJ heeft op 23 februari 2021 geschreven:

    Gaaf.

    Reageer
  • First thoughts heeft op 23 februari 2021 geschreven:

    1. Lijkt meer op een Seat dan een Hyundai. 2. Waarom zou je deze kopen als je voor minder geld een grotere ID4 kan krijgen? 3. Tesla is zo langzamerhand wel een beetje uitgespeeld nu de grote spelers met steeds meer en betere alternatieven komen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)