Leuk om voor jezelf te onthouden: wanneer een auto langer is dan vijf meter, dan mag je hem groot noemen. Dat is zo’n beetje het formaat dat ie nét wel nét niet in reguliere parkeervakken past en dat je een keertje extra moet steken bij binnenplaatsjes. Deze Kia EV9 valt met een lengte van 5,01 meter precies in deze categorie. Alleen auto’s als de BMW 7-serie zijn nog wat langer.

De kloeke elektrische SUV is niet op de eerste plaats bedoeld voor Amerika, meent Kia. Het merk denkt dat de Kia EV9 ook in Europa gretig aftrek zal vinden. En wie weet. Het grootste nadeel voor Nederland bij dit soort gigantische apparaten is meestal de extra belasting vanwege de benzinemotor met een bijpassend formaat en een bijpassende uitstoot. En die heeft ie niet.

De prijs van de Kia EV9 is nog onbekend

Nederlands willen nu natuurlijk gelijk de prijs van de Kia EV9 weten, maar die is nog niet bekend. Dus laten we het eerst hebben over de specificaties. In Nederland krijgen we de Long Range die met vierwiel- of achterwielaandrijving geleverd wordt. Beide hebben een 99,8-kWh accupakket. De achterwielaandrijver moet 541 kilometer halen op één lading en kan in 15 minuten 239 kilometer laden.

De instapper heeft slechts 204 pk en 350 Nm, waardoor de SUV in 9,4 seconden naar de 100 km/u gaat. Dat zal tegenvallen als je een Tesla gewend bent. De AWD haalt 385 pk en 600 Nm uit twee elektromotoren, waardoor de 0-100-tijd krimpt naar 6 seconden. De actieradius van de snellere versie is nog onbekend, maar naar verwachting komt ie iets minder ver.

De Kia EV9 is te bestellen met zeven of zes zitplaatsen. Het leuke aan de versie met zes zetels, is dat de tweede zitrij 180 graden kan draaien. Volgens Kia is er daarnaast een ‘scala aan stoelopstellingen mogelijk’. De voorstoelen zijn allebei voorzien van een relaxfunctie. Als bestuurder is dat vooral handig tijdens het laden. Voor het interieur gebruikt Kia verder veel gerecyclede materialen.

De Kia EV9 heeft Heerlie De Peerlie

Verder is de Kia EV9 tot de rand gevuld met allerlei assistentiesystemen, met onder meer HDP. Nee, dit staat niet voor Heerlie De Peerlie, maar voor Highway Driving Pilot. Met vijftien sensoren en twee lidars moet de auto helemaal zelfstandig kunnen rijden op de snelweg. Momenteel mag dit volgens de wet nog niet, maar leuk om te weten dat dat kan. Verdere details over de Kia EV9 moeten nog volgen.

Reacties

  • Nele V. heeft op 29 maart 2023 geschreven:

    En wat kan dit beestje trekken?

    Reageer
  • Doe maar niet heeft op 29 maart 2023 geschreven:

    Er rijden al teveel van die lelijke Aziaten rond hier. Koop liever iets Europees.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)