TopGear reed zojuist de nieuwe Kia Sportage. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Kia Sportage
Uitvoering: 1.6 T-GDI GT-Plusline
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: 17 graden, licht bewolkt en droog
Wat reden we?
De nieuwe Kia Sportage met een 177 pk sterke benzinemotor en behangen met het GT-Plusline-pakket – waarin mooie velgen zitten, een klein, met leer bekleed stuur, een 8 inch navigatiesysteem en nog twee handen vol opties die je eigenlijk wel wenst.
Beviel het?
Natuurlijk. Het design van Kia’s is tegenwoordig prima voor elkaar; de nieuwe Sportage volgt de vormen van de oude en voegt daar een snufje Porsche Cayenne (beter goed gejat dan slecht bedacht) en andere premiummerk-ontwerpvormpjes aan toe. Kia probeert zich te onderscheiden door wat meer sportief en design te willen zijn, prima, al willen alle autofabrikanten dat.
Nog bijzonderheden?
Zeker. Dat sportieve snappen we helemaal niet. Zusje Hyundai doet aan rally’s in het WRC – dát is sportief. Waarom lieten ze dat niet over aan Kia? Bovendien: sportief is het allemaal niet echt. De snelste Sportage (die met 177 pk die wij reden, maar dan met automaat) doet er 9,1 seconden over om vanuit stilstand naar de 100 te komen. Kia paste de stuurinrichting aan waardoor er meer gevoel en meer directheid in het stuur terug te vinden is. Fijn, goed is het zeker, maar sportief is echt wat anders. De letters GT toevoegen aan uitrustingspakketten die je hebt, verandert daar natuurlijk niets aan. Leuke marketing, dat wel.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De Kia Sportage begint met een kale 1.6 op benzine (132 pk) en die heeft een heel vriendelijke prijs van 25.995 euro. De 1.6 met turbo en 177 pk start bij 35.995 euro en als je van diesel houdt, is er een 1.7 CDRi voor je met 115 pk (vanaf 37.495 euro) of een 185 pk sterke 2.0 CRDi waarvoor Kia 59.995 euro durft te vragen. Daar krijg je dan wel een automaat bij, een pakket met leren frutsels en andere luxe, én vierwielaandrijving. Daar zul je alleen de eigenaar van de plaatselijke Kia-dealer in zien rijden – niemand koopt voor zo’n bedrag een Sportage. De versie die wij reden kost 40.995 euro en dat is al fors: veel extra’s, dat wel, maar geen vierwielaandrijving en schakelen met de hand.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
De aangeklede versies zijn duur en hij is niet echt sportief. Maar de Sportage ziet er heel goed uit, rijdt meer dan prima, biedt veel ruimte en heeft bovenal zeven jaar garantie (en zeven jaar gratis navigatie-updates als je een navigatiesysteem van ze koopt). Top. Als leaseauto is de Sportage fiscaal nooit aantrekkelijk geweest en dat gaat ie ook niet worden, maar als particulier heb je er een bijzonder prettige, betrouwbare auto aan die je na, zeg vier jaar, gewoon nog met drie jaar garantie kunt doorverkopen. Onze gouden tip is: koop de 16 T-GDI met 177 pk als First Edition-uitvoering. Dan heb je voor net geen 36 mille een flink aangeklede auto. Maar kijk zeker ook even bij de CX-5 van Mazda of de Qashqai van Nissan – die bieden iets vergelijkbaars. Kia is al lang geen prijspakker meer.
Reacties