Het komt niet vaak voor dat we het jaar aftrappen met een Kia Sportage en meteen vol overtuiging kunnen zeggen dat het een van de visueel meest gewaagde auto’s is die we de komende tijd zullen rijden. Want eh, er stáát wel wat, zullen we maar zeggen.

Het merk wordt er al tijden niet meer van beschuldigd dat ze anderen nabootsen, maar kennelijk zat het de ontwerpafdeling nog niet helemaal lekker. Ze namen nog een teug van het een of ander en bouwden het bekende tijgerneusje om tot, tja, een tijgermuil. Opengesperd, diep, gelaagd, een beetje eng – het is echt net alsof je zo’n beest in z’n huig kijkt.

Toch ook beschaafd

Wat niet als kritiek bedoeld is, hoor. Wij moedigen nieuwe designideeën alleen maar aan, en zolang de wereldwijde reputatie van een merk niet op losse schroeven komt te staan (*kuch* BMW), is er weinig mis mee om de boel af en toe even op te schudden. De doldrieste snuit van de Kia Sportage wordt bovendien gevolgd door een frisse maar beschaafde carrosserie met geslaagde lijnen en keurige afmetingen – niet te groot voor ons hoekje van de wereld, maar toch met een hoop beschikbare ruimte aan boord. Na de gewaagde binnenkomer volgt dus een goede dosis sensibiliteit.

Ook elders wordt duidelijk dat Kia de nieuwe Sportage zo breed mogelijk wilde neerzetten. Ze bieden hem niet alleen aan met benzine- en dieselmotoren, maar ook als mild-hybride, volwaardige hybride én plug-in hybride. Nederland trekt uiteraard zijn eigen plan en voert enkel de laatste drie, zodat de Sportage hier net onder de 35 mille begint (voor de mild-hybride). In België kun je vanaf 31 mille instappen; je krijgt dan een turbo-benzinemotor met 150 pk.

Geen Kia Sportage Hybrid met vierwielaandrijving in Nederland

Voor deze test rijden wij een uitvoering die hier niet verkrijgbaar is: de Kia Sportage Hybrid, dus zonder stekker, met vierwielaandrijving. In Nederland wordt alleen de voorwielaangedreven hybride geleverd. Gedurende de testperiode houden we het schermpje met de krachtverdeling in de gaten en zien we in gematigd natte, niet echt koude of gladde omstandigheden de achterwielen precies nul keer bijschakelen. We durven dus wel te stellen dat je onze bevindingen ook aan de Hybrid 2WD mag linken, al is die iets sneller naar de 100 en bijna 80 kilo lichter.

De aandrijflijn, bekend uit de Sorento, is een 1.6 benzinemotor, een zestraps automaat en een elektromotor, als geheel goed voor 230 pk. In de compacte Sportage zorgt dit voor prima prestaties: 0 naar 100 in 8,3 seconden en een top van 193 km/u. Nu scoor je met zulk rijgedrag natuurlijk niet heel hybrideverantwoorde verbruikscijfers. Tijdens een nachtelijke expressrit met pre-stikstofcrisissnelheden noteerden we ongeveer 1 op 11.

Vaak over op elektra

Die oefening niet meetellende, maar zonder erg ons best te doen, kwamen we uit op een verbruik van rond de 1 op 13,5. Mooi voor een SUV, maar voor een hybride SUV niet heel denderend. Nu moet ook gezegd dat op deze vroege productieauto de toeren af en toe wat hoog bleven hangen, alsof de software nog niet helemaal bij de les was. Mogelijk is Kia zijn hybridetechniek nog aan het finetunen. Daarnaast: de 2WD zal sowieso zuiniger zijn.

Aan z’n neiging om uitstootloos te rijden kan het in ieder geval niet liggen. De Sportage Hybrid gaat vaak en met het grootste gemak over op pure elektra, of je nu door een dorpje rolt of (rustig) op de snelweg rijdt. Voor normaal optrekken bij het stoplicht heeft de elektromotor niet genoeg kracht, daar moet de viercilinder bijspringen. Je hebt zelf weinig in te brengen als het aankomt op het hybridegedrag: er is geen EV-stand of iets dergelijks, de auto regelt het allemaal zelf. Ook zijn er maar twee rijmodi: Eco en Sport. Meer heb je niet nodig.

De sportstand van de Kia Sportage Hybrid

Zet de Kia Sportage Hybrid op Sport terwijl je een constante snelheid rijdt en de auto begint plots te versnellen, zo fors verandert de curve van het gaspedaal. Het sturen gaat zwaarder, maar aan het onderstel – bij deze topversie toch voorzien van adaptieve dempers – merken we weinig verschil. Het is altijd aan de ferme kant, wat in combinatie met de snelle besturing gevoelsmatig de nodige kilo’s van de Sportage afschaaft.

Iets anders wat Kia in deze uitvoering goed voor elkaar heeft, is de uitrusting: er is met gadgets gestrooid dat het een aard heeft. Verwarmd stuur, stoelen en achterbank, plus koeling in de voorstoelen? Check. USB-C-ingangen overal? Check. Dodehoekcamera’s die hun beeld op je enorme curved tellerscherm projecteren zodra je je knipperlicht aanzet? Check. Op afstand starten met de sleutel om de auto recht voor- of achteruit van zijn parkeerplek te laten rollen zodat je gemakkelijk kunt instappen? Jazeker. Over leuke trucjes voor op feestjes gesproken.

Andere techzaken

Daarnaast zijn er de gebruikelijke techdingetjes die je in deze klasse inmiddels mag verwachten; zaken als adaptieve cruisecontrol met prima werkende stuurhulp, automatisch grootlicht en een fijn laadplateau waar je telefoon niet vanaf kukelt. Sommige bedieningszaken leent de Kia Sportage van de elektrische EV6, zoals het gedeelde infotainment/aircopaneel, een van de betere en intuïtievere vondsten die we de laatste tijd op auto-interfacegebied hebben gezien.

Ook het infotainment zelf komt uit de EV6, en daar hebben we dan ook dezelfde kritiek op: door de soms wat trage werking en een aantal blunders (alle icoontjes in één kleur, waardoor je ze al rijdend minder vlot kunt onderscheiden en bedienen; een home-knop die steeds op een iets andere plek zit) is het een stap terug ten opzichte van Kia’s eerdere, uitstekende systemen. Een handvol mitsjes en maartjes dus, die echter niets afdoen aan het feit dat Kia een goed gemaakte, origineel vormgegeven en prima rijdende middenklasse-SUV heeft neergezet.

Dus: hoe bevalt de Kia Sportage Hybrid?

De Hybrid ontzorgt zoals een hybride dat moet doen, en wie hem niet snel of elektrisch genoeg vindt, neemt de plug-in; wie hem te duur vindt, de mild-hybride. Keuze – doet het altijd goed. Voeg daar solide optiepakketten en een tof kleurenpalet aan toe, en er zit voor de meesten vast een geschikte Sportage tussen.

Specificaties Kia Sportage Hybrid AWD (2022)


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
230 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 193 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
140 g/km CO2
Afmetingen
4.515 x 1.865 x 1.645 mm (l x b x h)
2.680 mm (wielbasis)
1.640 kg
52 l (benzine)
591 / 1.780 l (bagage)
Prijzen
€ 46.395 (NL) – 2WD GT-PlusLine
€ 44.490 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)