Hé, het mag dan geen supercar met enorme spoilers zijn, maar vergis je niet: dit is een belangrijke kar. Een van de betere crossovers heeft een flinke update gekregen – Kia presenteert de nieuwe Sportage.
Ergens lijkt hij wel een beetje op de vorige, maar dan met de schmink van de ProCeed GT op z'n tronie. Dit is een uitstekende ontwikkeling: geen revolutie, zoals de Koreanen vroeger nogal eens pleegden te doen, maar evolutie. Een teken aan de wand dat het met de styling van de vorige Sportage wel goed zat (al wisten we dat natuurijk al).
Je zou het zomaar vergeten, maar dit is alweer de vierde generatie Sportage. Jazeker, Kia maakte al compacte crossovers – extreem middelmatige, maar toch – voordat Nissans Qashqai met de eer ging strijken. Nu is het tijd voor de nieuwste versie, en Kia beweert dat hij gewaagder, scherper en dynamischer is dan ooit tevoren. Er wordt zelfs gesproken over tijgers en vliegtuigen. Poeh.
In de echte wereld hebben we het over een ietwat modernere en stijlvolle versie van de auto die we allemaal onderhand wel kennen, met een langere wielbasis. Tenzij Kia allerlei gekke dingen met de prijs gaat doen, is ie bij voorbaat verzekerd van succes ten opzichte van de talloze, vaak minder smakelijk ogende concurrenten.
Onderhuids heeft de Sportage zoals altijd veel gemeen met Hyundais middelgrote crossover, die zich sinds kort voor de gelegenheid weer Tucson noemt. Ga dus uit van standaard voorwielaandrijving, optionele AWD en een aantal zuinige benzine- en dieselmotoren van 115 tot 184 pk. En natuurlijk zullen er veel elektronische dingen zijn om op te drukken, waaronder een nieuw infotainmentsysteem met aanraakscherm.
In september treedt de Sportage in de spotlights op de IAA in Frankfurt. We gokken dat het daarna niet heel lang meer duurt voor ie in de showrooms te vinden is.
Reacties