
Kijk nou, het is de nieuwe Kia Sportage. Voor het eerst in zijn 28-jarige bestaan, is de Sportage specifiek voor Europa aangepast. Voorheen kreeg elk land dezelfde crossover, maar voor de vijfde generatie past Kia de bagageruimte, de hoofdruimte en beenruimte aan naar de Europese voorkeuren. Volgens het merk heeft de Sportage alsnog ‘de ideale afmetingen voor Europese wegen’. Qua formaat komt de Sportage tussen de forse Sorento en de kleine Stonic in.
Wat is er nieuw aan de Kia Sportage?
Goed, dat hoeven we niet te beschrijven, toch? Het design is compleet nieuw en nogal opvallend. Kia noemt de stijl ‘Opposites United’. Je zou hier kijken naar een ‘emotionele en organische vorm’. De crossover staat op wielen van formaat 17, 18 of zelfs 19 inch. Qua uitstraling misstaat hij niet naast de redelijk nieuwe Hyundai Tuscon, die net zo’n uitgesproken design heeft. De twee delen uiteraard ook veel technische delen.
Het interieur
Vanbinnen plaatst Kia een 12,3-inch beeldscherm dat doorloopt in de digitale tellerbak achter het stuur. Uiteraard is de auto helemaal verbonden voor online navigatie, online spraakherkenning en agenda-integratie vanaf de smartphone. De telefoon kun je draadloos opladen in de cabine. Voor de liefhebbers is de Sportage te bestellen als GT-Line, maar opvallendere lakkleuren en witte accenten in het interieur.
De motoren van de Kia Sportage
In de basis krijgt de nieuwe Kia altijd een 1,6-liter benzinemotor mee, net als de Tucson. In Nederland heeft de instapper 150 pk en een mild-hybride systeem. De HEV-variant is vergelijkbaar met de aandrijflijn van de Prius en heeft een iets grotere elektromotor, maar geen stekker. De plug-in hybride heeft uiteraard wel een stekker en zal een gecombineerd vermogen van 265 pk krijgen. De prijzen voor Nederland volgen later. Aan het einde van dit jaar moet hij in de showrooms verschijnen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Crossover test – Gemengd gezin

Kia Sportage 1.6 T-GDi

Kia Sportage: 1e rij-indruk

Kia Sportage helemaal nieuw en hip

Kia Sportage 1.7 CRDi

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De binnenkant ziet er OK uit want dat hebben ze overgenomen van de oude BMW stijl. Wat zal ik zeggen over de buitenkant? Laat ik het simpel houden. Het ziet er niet uit. Wat een lelijk hok.