Kilometervergoeding in 2022 blijft gelijk

Werkgeversorganisatie AWVN denkt dat een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding te duur is voor de schatkist

Foto('s): Erik Mclean / Unsplash

In 2006 lapte je voor een litertje benzine ongeveer anderhalve euro. Voor een litertje diesel lag de prijs rond de euro. Dat was het jaar dat de onbelaste kilometervergoeding werd vastgesteld op 0,19 euro per kilometer. Als een werkgever meer vergoedt, dan moet daar loonbelasting over betaald worden. Daarom houden de meeste bedrijven gewoon 19 cent aan. Inmiddels zijn we vijftien jaar verder en de benzineprijzen zijn fors toegenomen, maar de onbelaste kilometervergoeding blijft hetzelfde, ook in 2022. Dat meldt Nu.nl.

Kilometervergoeding in 2022 blijft gelijk omdat fietsen niet duurder is

De extra kosten door de hoge brandstofprijzen komen dus uit de zak van de werknemer, aangezien veel bedrijven de 19 cent aanhouden. De reden dat de overheid de onbelaste kilometervergoeding niet wil verhogen, is omdat de vergoeding niet uitsluitend voor de brandstof is, maar ook als je met de fiets naar het werk komt. ‘Compenseren voor gestegen brandstofprijzen zou betekenen dat je ook bijvoorbeeld fietsen of wandelen extra gaat vergoeden terwijl de kosten daar niet zijn toegenomen’, meldt een woordvoerder van het Ministerie van Financiën aan Nu.nl.

Het is wat krom, want boetebedragen in 2022 stijgen wel mee met de consumentenprijsindex, maar de onbelaste kilometervergoeding niet. De reden hierachter kan de woordvoerder niet vertellen. Werkgeversorganisatie AWVN denk dat de reden wel duidelijk is: ‘Uit berekeningen van het ministerie, die wij ook hebben kunnen inzien, blijkt dat elke cent verhoging de schatkist 130 miljoen euro kost.’

Hoe hoog moet de onbelaste kilometervergoeding zijn?

Vereniging Zakelijke Rijders stelde vorig jaar al dat de 19 cent aan de hand van de inflatie al 24 cent zou moeten zijn. De vereniging gaat zelfs iets verder en meent dat de kilometervergoeding moet afhangen van de cataloguswaarde van de auto. Een grotere auto verbruikt meer, kost meestal meer om te onderhouden en schrijft waarschijnlijk meer af. Zo komen ze op drie nieuwe kilometervergoedingen uit. Voor een auto duurder dan 40.000 euro zou de kilometervergoeding eerder richting de 50 cent per kilometer moeten gaan.

Reacties
  1. Ab Lekkerkerk zegt op 8 november 2021 om 10:37:

    Het tarief van de kilometervergoeding is al van voor 2006. In het guldentijdperk was het 39 cent per kilometer. Toen al te weinig en nooit mee gegaan met de index.

  2. Hans zegt op 7 november 2021 om 10:11:

    Alleen de rijken kunnen met hun dikke auto’s blijven rijden en het werkvolk moet maar op de fiets

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken