Hoeveel kilometervergoeding zou eerlijk zijn in 2021?

Zeker nu de benzineprijzen richting de 2 euro per liter gaan

Interieur en tellers Rolls-Royce Ghost
Foto('s): Rolls-Royce

Eigenlijk wel gek: terwijl de benzineprijzen richting de 2 euro per liter gaan, blijft de zakelijke reiskostenvergoeding gelijk. Sterker nog, de belastingvrije kilometervergoeding is al sinds 2006 ongewijzigd, toen het landelijke gemiddelde volgens het CBS 1,37 euro per liter was. Voor die 19 cent per kilometer moet je de auto onderhouden, de afschrijving incasseren en eventuele reparaties betalen.

De stijgende benzineprijzen waren voor ons de reden om even uit te zoeken hoe het ook alweer zit, maar toevallig kaartte Vereniging Zakelijke Rijders aan het einde van vorig jaar de kwestie aan. En waarschijnlijk alle jaren daarvoor. Je werkgever mag overigens wel meer betalen dan 19 cent per kilometer, maar alles boven het grensbedrag telt als inkomen en daar wil de fiscus graag wat belasting over heffen. Velen houden dan ook gewoon de 19 cent aan.

Hoe hoog moet de kilometervergoeding dan zijn?

VZR stelt dat de 19 cent aan de hand van de inflatie al 24 cent zou moeten zijn. De vereniging gaat zelfs iets verder en meent dat de kilometervergoeding moet afhangen van de cataloguswaarde van de auto. Een grotere auto verbruikt meer, kost meestal meer om te onderhouden en schrijft waarschijnlijk meer af. Zo komen ze op drie nieuwe kilometervergoedingen uit.

Rij je een Volkswagen Up, Toyota Aygo of iets anders van minder dan 20.000 euro, dan zou 24 cent een eerlijke kilometervergoeding zijn. Stap je dagelijks in een Volkswagen Golf, Opel Astra of iets van tussen de 20.000 en 40.000 euro, dan zou de baas al 0,37 cent per kilometer moeten betalen. Heb je gekozen voor een BMW 3-serie, een Mercedes C-klasse of iets wat duurder is dan 40.000 euro, dan moet de baas zelfs 49 cent uitkeren per kilometer.

De berekeningen zijn gebaseerd op auto’s van zo’n vier jaar oud. Als jij dus een Mercedes C-klasse rijdt uit de tijd dat ‘hybrid’ nog een vriendelijke groet naar een echt meisje uit het Gooi was, dan ligt het misschien weer anders. Feit blijft dat de reiskostenvergoeding momenteel al een paar jaar te laag is. Handig om eventjes bij stil te staan op het moment dat je baas weer de koffie gaat betalen.

Vaste kilometervergoeding in coronatijd

In Nederland is het zo dat werknemers die 128 dagen of 36 weken per jaar naar een vaste werkplek reizen, een belastingvrije vaste kilometervergoeding mogen krijgen. Voor veel werknemers loopt deze vergoeding gewoon door in coronatijd, zelfs als ze niet op het kantoor komen. Dit wordt dan gezien als een thuiswerkvergoeding. Deze regeling gaat over een tijdje veranderen, waarschijnlijk na de coronatijd. Op dat moment moet er door de thuiswerkers loonheffing betaald worden over het bedrag.

Reacties
  1. rick zegt op 1 augustus 2021 om 22:24:

    je zou alleen een hogere vergoeding voor een grotere auto moeten krijgen als je die grotere auto ook echt nodig hebt voor je werk

    • DOORNBOSCH zegt op 7 oktober 2021 om 20:22:

      Hoi Rick, Dat kan. Rij zelf een skoda octavia van 2007. De meeste bedrijven waar ik voor werk vragen eerst ‘wat voor auto heeft u”
      Ik snapte eerst niet waarom, nu wel. Huur een Toyota(ygo) ,VW Up dan past vaak de lading niet. Bij een caddy huren van welk merk dan ook zijn ze meer kwijt, die gaan ook met de tijd mee.

  2. Darwin zegt op 19 mei 2021 om 09:28:

    Tja mijn werkgever betaald die €0,19 niet eens, die vind €0,14 wel genoeg. En die bak koffie? Die kost me ook nog eens €0,10 (terwijl je bij de supermarkt buiten de corona tijd een gratis bakkie kon halen)

  3. stefan zegt op 17 mei 2021 om 18:58:

    Geen afschrijving en onderhoud. Dus jij hebt je auto gratis gekregen? Je verslijt geen banden en ververst nooit de olie ? Je doet niet aan APK, verzekering, wegenbelasting ?

  4. Wesley zegt op 16 mei 2021 om 17:50:

    “De vereniging gaat zelfs iets verder en meent dat de kilometervergoeding moet afhangen van de cataloguswaarde van de auto. Een grotere auto verbruikt meer, kost meestal meer om te onderhouden en schrijft waarschijnlijk meer af. Zo komen ze op drie nieuwe kilometervergoedingen uit.”

    De werkgever hoeft toch niet een hogere vergoeding te betalen, puur en alleen omdat jezelf niet tevreden bent met een kleine auto? Lijkt mij nogal oneerlijk naar mensen, die niet het milieu onnodig belasten met hun auto.

    • Klaas zegt op 16 mei 2021 om 18:18:

      Waarom zou je als werknemer moeten bijbetalen om kilometers voor de baas te rijden? Dan moet de baas maar vervoer regelen…

  5. Martijn zegt op 16 mei 2021 om 13:41:

    Mooiste is dat als er Niet gereden wordt gaan de werkgevers reiskosten matigen, maar andersom vinden ze het heel raar…

  6. Ikke zegt op 16 mei 2021 om 13:31:

    Ik rij 1300km per maand in mn starlet en hou 80 euro over voor afschrijving en onderhoud wat ik allebei nie heb. Gewoon met 19 cent per kilometer. Maarja als je n luxe zware auto wilt rijden omdat je vindt dat je dat waardig bent moet je ook niet klagen

    • stefan zegt op 17 mei 2021 om 18:57:

      Geen afschrijving en onderhoud. Dus jij hebt je auto gratis gekregen? Je verslijt geen banden en ververst nooit de olie ? Je doet niet aan APK, verzekering, wegenbelasting ?

  7. Bart zegt op 16 mei 2021 om 11:34:

    Hier moet veel meer aandacht voor komen, Inflatie is gewoon keihard doorgegaan de laatste jaren.

    Voor dit bedrag kunnen de meeste mensen alleen tanken.

  8. R. W Amelo zegt op 16 mei 2021 om 11:06:

    Allemaal 1 pot nat. Je komt er gewoon niet onderuit.of de lonen omhooggevallen die al 40jaar op gld €2000.,staat. Geen verandering.

  9. H.Eonam zegt op 16 mei 2021 om 07:22:

    Door de overheid gecreëerd probleem
    Sinds ik mij kan herinneren staat het op €0,19/km met mijn belasting inspecteur had ik discussie dat dit bedrag niet eens genoeg is om een Suziki Alto van te rijden.
    Maar ja overheden hebben geen incentive om dit verhogen zelf stellen geen auto voor €0,19/km beschikbaar

  10. Pieter zegt op 15 mei 2021 om 21:57:

    De meeste kopen en occasion, en dan heb je veel minder afschrijving.
    Begin van de corona mijn diesel ingeruild (golf 5 1.9TDI), waarmee ik makkelijk onder de 19 cent per kilometer zat.
    Verbruik is net geen 1 op 20 gemiddeld, afschrijving was minder dan 50 euro per maand, en onderhoud ruim onder de 100 euro per maand.

  11. Pieter zegt op 15 mei 2021 om 18:39:

    Waarom zou je een hogere vergoeding moeten krijgen bij een grotere auto.Je zou juist ge stimuleert moeten worden om een kleinere auto te rijden i.v.m. milieu. Of alleen als de auto volledig electrisch is.

    • rick zegt op 1 augustus 2021 om 22:20:

      je zou alleen een hogere vergoeding voor een grotere auto moeten krijgen als je die grotere auto ook echt nodig hebt voor je werk

      • michèl uit Groningen zegt op 26 oktober 2021 om 20:29:

        Dan gaat mijn werkgever toch lekker een auto/bus huren voor mij. denk dat ze dan veel meer kwijt zijn

    • Johan zegt op 16 mei 2021 om 18:22:

      Een auto/ auto’s zie ik als hobby en ik heb er dan ook extra geld voor over om een dikkere ofwel luxere auto te rijden. Waarom zou ik daarmee dan voor de baas moeten rijden en zelf geld bij moeten leggen?

      • Niels zegt op 17 mei 2021 om 14:04:

        Als het je hobby is mag het wat kosten. En anders moet je maar aangeven dat ritjes (anders dan je normale woon-werk rit) voor het werk niet met je eigen auto wenst te doen en dat je een bedrijfsauto wil gebruiken voor dat soort ritten. Of dat je een leaseauto wil. En dan krijg je van de baas waarschijnlijk ook een lease budget waarvan je net een alto kan rijden.

  12. Wim-Rien zegt op 15 mei 2021 om 18:34:

    Reiskosten af laten hangen van de catalogusprijs??????? 🤣🤣🤣🤣 Dus als ik vindt dat ik een dure auto moet kopen moet mijn baas extra betalen 🤔
    Waar gaat deze gedachtegang mis????

    • Gj zegt op 15 mei 2021 om 19:16:

      Klopt,als jouw werkgever te beroerd is te investeren in een zakelijk alternatief maar graag gebruik wil maken van jouw privéspullen,dan moet hij daar ook maar voor betalen. Net zoals je zelf moet betalen voor privégebruik van een auto van de werkgever,die dan ook zelf beslust welke auto er wordt aangeschaft. Er gaat dus niets mis. Alleen als je 1 kant op denkt.

      • Anoniem zegt op 16 mei 2021 om 20:52:

        Jouw werkgever hoeft helemaal niet te zorgen voor een alternatief. Daar dient het openbaar vervoer voor. Jij bent als werknemer zelf verantwoordelijk om om jouw werkplek te raken. Indien je dat niet kan, tja dan ziek je lekker een andere job.

        • Fairness zegt op 4 november 2021 om 12:14:

          Er zien genoeg werkgevers die medewerkers op pad laten gaan terwijl het niet alleen woon-werkverkeer betreft. In dat geval vindt ik dat werkgever inderdaad kan betalen naar de kosten die werknemer maakt. Als dat meer is omdat de afschrijvingen hoger zijn bij een duurdere en zwaarder auto dan is dat niet het probleem van werknemer. Wij rijden een Espace omdat we een gezin van 6 zijn. Deze verbruikt ook relatief meer en is geen diesel. Als ik mijn auto meer dan alleen moet inzetten voor woon werk verkeer moet werkgever daar ook voor betalen of voor een ander alternatief zorgen. Zal mij een zorg wezen als ik zakelijk een Toyota Aygo moet rijden. En laten we het eens omdraaien als werknemer hoef je ook niet akkoord te gaan met inzet van je privé eigendom.

  13. Philip zegt op 15 mei 2021 om 12:05:

    Eerlijke belasting? Werkelijk??
    Een overheid die haar huishoudboekje op orde houdt dat is eerlijk.

    • H.Eonam zegt op 16 mei 2021 om 07:23:

      Door de overheid gecreëerd probleem
      Sinds ik mij kan herinneren staat het op €0,19/km met mijn belasting inspecteur had ik discussie dat dit bedrag niet eens genoeg is om een Suziki Alto van te rijden.
      Maar ja overheden hebben geen incentive om dit verhogen zelf stellen geen auto voor €0,19/km beschikbaar

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken