Als alles wat je ooit te horen kreeg van je ouders waar zou zijn, dan zouden mensen met een volledig gebit niet meer veilig over straat kunnen uit angst voor het tandenkartel. Ja, de tandenfee betaalt nog altijd goed. En iedereen die om klokslag 12 uur aanstalten maakte om te niezen, kan een modellencarrière vaarwel zeggen. Hoe zit het dan met ouders die zeiden dat je fietslampje niet mag knipperen?

Een geruststelling: niet alles wat je ouders zeiden, is een leugen. Behalve misschien dat ze geen favoriet hebben. Want knipperende fietsverlichting is inderdaad verboden in Nederland. Brandt jouw fietsverlichting niet constant, dan kan dat je een boete opleveren van 60 euro. Als je jonger dan zestien jaar bent, is de boete trouwens maar 30 euro.

Knipperende fietsverlichting is veiliger

Het bijzondere is dat het wel veiliger is voor fietsers om knipperende verlichting te hebben. Volgens het vakblad Verkeerskunde kunnen automobilisten beter de afstand tot een fietser inschatten als de verlichting knippert. Zij baseren dit op een onderzoek van de Brunel University uit het Verenigd Koninkrijk. Maar dat betekent natuurlijk niet dat knipperende verlichting op de fiets ineens is toegestaan.

Het kan chaos worden

Kleine nuance: als jij nu zwaailichten en sirenes op je auto monteert, dan weet je zeker dat niemand je meer over het hoofd ziet. Maar daarvan vindt iedereen het logisch dat het niet mag, want het zou een chaos worden in het verkeer. Bij fietslampjes is het net zo, maar in iets mindere mate. Zo zou een knipperend fietslampje verward kunnen worden met een knipperlicht van een scooter, bijvoorbeeld.

Een andere interessante conclusie van de universiteit is dat het eigenlijk altijd wel loont om een lampje aan te zetten op de fiets, want ook overdag is een fietser beter zichtbaar met een achterlicht. Een beetje hetzelfde effect als dagrijverlichting dus, en dat zit natuurlijk niet voor niets op moderne auto’s.

Reacties

  • Skydisc1 heeft op 15 maart 2024 geschreven:

    Als dit een conclusie is n.a.v. een door de overheid geïnitieerd onderzoek dan heb ik daar geen vertrouwen in. De roverheid liegt en bedriegt al vele jaren en is er niet voor de burger maar voor hun eigen positie. De indoctrinatie en manipulatie kent geen grenzen en gaat over lijken.

    Reageer
  • W. du Bhoutan heeft op 8 maart 2024 geschreven:

    Volgens de wet mag je in Nederland geen knipperende fietsverlichting voeren. Maar beter iets dan niets. Of knipperende verlichting beter opvalt, ik twijfel ‘n beetje aan de test.

    Reageer
  • Joost heeft op 6 maart 2024 geschreven:

    Ik zie niet zoveel reden om aan het onderzoek te twijfelen. Er wordt gesteld dat fietsers met permanente en knipperende fietsverlichting beter te zien zijn dan met onverlichte fietsen. Me dunkt. Er zou alleen verschil zijn in de inschatting van de afstand bij de verschillende typen verlichting.
    In dat andere fietsminnende land, Denemarken, zie je juist veel knipperende lampjes op fietsen, terwijl daar toch ook veel aandacht is voor fietsveiligheid. Betuttelende regelgeving en onnodige boetes in Nederland, aangemoedigd door commentaren zoals hierboven.

    • J.R.J. heeft op 22 maart 2024 geschreven:

      Er moet meer op de verlichting gecontroleerd worden vooral in Maastricht studenten stad

      Reageer
    • Harm heeft op 6 maart 2024 geschreven:

      We hebben een mooie Nederlandse oplossing. Knipperende lichtjes worden gedoogd, politie bekeurt niet, zolang je maar licht hebt.

      Reageer
    Reageer
  • Pdk heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    Knipperende lampjes veilig? Onzin je ziet ze in het donker amper aan komen en met die snelle electrische fietsen al helemaal niet meer.

    Reageer
  • Cis Keizer heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    Dat automobilisten de afstand tot een knipperend fietsachterlicht beter zouden kunnen inschatten dan tot een continu brandend achterlicht, blijkt niet goed uit het genoemde onderzoeksartikeltje. Mijn ervaring als voetganger, als fietser en als automobilist is juist al jarenlang andersom: de afstand tot een continu brandend achterlicht is beter in te schatten dan tot een knipperend licht.

    • Hans de fietser heeft op 5 maart 2024 geschreven:

      Ik weet niet hoe het onderzoek is uitgevoerd maar het is regelrechte ONZIN. Alleen als die fietser alleen op de wereld is klopt dit. Maar als ik ergens rond rijd, en er komt een tegenligger met knipperlicht aan. Dan kan ik alleen weten hoe en waar die ander gaat, als ik het knipperlicht langere tijd kan volgen. Want hij is de helft vd tijd onzichtbaar. Als ik dus op een druk kruispunt m’n aandacht moet verdelen, blijft er voor het knipperlicht alleen onzin en chaos over. EN dat wordt nog eens vele malen erger als er nog een tweede verkeersdeelnemer ook het heilloze idee heeft om te gaan knipperen. Of nog een derde chaoot. De knipperlichten geven dan alleen onrust, chaotische desinformatie.

      • Petan 2 heeft op 7 maart 2024 geschreven:

        De meeste fietsverlichting is niet goed afgesteld, plus te zwak of juist te fel. Met name koplampen met LEDs welke te hoog schijnen verblinden in het donker. Te felle achterlichten wordt ook steeds gebruikelijker. Als deze verlichting dan ook nog knippert dan moeten de ogen zich voortdurend aanpassen en wordt het zien in het donker een probleem.

        Reageer
      • Petan2 heeft op 7 maart 2024 geschreven:

        helemaal mee eens

        • Sjonny heeft op 8 maart 2024 geschreven:

          Sleutelhangers met “licht” aan de fiets of kleding , kleding hangend over de verlichting enz.
          Laten we allemaal eens meer nadenken wat we doen
          En bekeuren ? Zorg dan eerst voor een keurmerk op fietsverlichting

          Reageer
        • Petan2 heeft op 7 maart 2024 geschreven:

          De meeste fietsverlichting is niet goed afgesteld, plus te zwak of juist te fel. Met name koplampen met LEDs welke te hoog schijnen verblinden in het donker. Te felle achterlichten wordt ook steeds gebruikelijker. Als deze verlichting dan ook nog knippert dan moeten de ogen zich voortdurend aanpassen en wordt het zien in het donker een probleem.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Piet heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    Dat de achterlichten meebranden met dagrijlicht kan meestal progameren in de computer van de auto

    Reageer
  • Leon heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    Over boetes op de fiets gesproken; ik kwam erachter dat iemand geen voorrang verlenen bij een zebrapad €190,- kost! Daar kan je ongeveer een nieuwe fiets voor kopen!

    • Humanityandffeedom heeft op 6 maart 2024 geschreven:

      Hi Leon, ik snap je reactie, geen twijfel aan, want je hebt het over alleen de fiets, 190€, das veel poen. Als we dit gesprek niet over het of niet hebben over een (knipperlichtj), respect voor een ieder persoons eigen reactie. Stel je eens voor, in vergelijking met een discussie overeen knipperlampje of lucht overdag (prima onderwerp btw).
      Wat is een leven waard (als er een uitdrukking bestaat, of in geld), in vergelijking met wbt het bedrag aan bekeuring aan wegverkeer wat nu niet mag, maar wel in de koptekst de boodschap is; het mag niet, maar het is wel veiliger’. Goeie nacht en als je haat slapen, lampjes uit groeten Hp

      Reageer
    Reageer
  • Frank heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    Even de fietsverlichting daar gelaten!
    De dagrijverlichting op auto’s is op zich een goede keuze, máár, veel automobilisten vergeten bij schemer of slecht weer de verlichting aan achterzijde auto in te schakelen😭. Vooral donkere auto’s zijn dan slecht of niet zichtbaar! Waarom niet óók de achterlichten automatisch mee schakelen bij dagrijverlichting?

    • Arnoud heeft op 5 maart 2024 geschreven:

      Da’s een hele goeie Frank. Ik heb al bij verschillende instanties navraag gepleegd, maar nooit antwoord gekregen. Ik erger me mateloos bij slecht/duister weer dat half Nederland zonder achterlichten rijdt. Bestuurders denken: knop staat toch op automatisch ? Hoef ik niet meer na te denken. 🙈 Bedenker heeft dit naar mijn inziens niet goed bedacht.

      • Henk Br heeft op 5 maart 2024 geschreven:

        Bij de type goedkeuring heeft de keuringsdienst c q de overheid geen goede beslissing genomen. De achterlichten hadden toen gelijk meegenomen moeten worden in de eisen voor goedkeuring. Hadden deze irritaties voorkomen kunnen worden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear