BMW bombardeert onze inbox met een arsenaal aan persberichten over de facelift van de 4-serie. De normale 4-serie, de M4 en cabrio worden allen opgefrist. In maart van dit jaar moeten de vernieuwde versies in de showrooms verschijnen. Verwacht daarbij niet dat je ze van de buitenkant makkelijk onderscheidt van het vorige model.

De eerste auto hierboven is de BMW M4 Competition ná zijn facelift. Nee echt, dit is echt de nieuwe. BMW vond blijkbaar dat er niet veel mis was met het uiterlijk van de G82 M4 (daarin kun je van menig verschillen). Het interieur is dan wel weer flink veranderd.

Geen angel eyes meer

Interessant is dat BMW ook bij de 4-serie afscheid neemt van de angel eyes. In 2001 verscheen de 5-serie (E39) als eerste BMW met twee lichtgevende ringen per koplamp en bijna een kwarteeuw hadden de meeste BMW’s een afgeleide daarvan. Bij de nieuwe BMW 5-serie zagen we al dagrijverlichting die niet veel meer met de angel eyes te maken had.

Ook in de 4-serie vóór de facelift kon je nog halve angel eyes herkennen (zoals je ziet in het plaatje hieronder), maar bij de vernieuwde BMW M4 is het klaar met het kenmerkende element. De nieuwe dagrijverlichting bestaat uit twee veel minder onderscheidende bundeltjes met iets meer volume. We weten niet zo goed of het een stap voorwaarts is.

BMW M4 CSL

De koplampen van de M4 CSL vóór de facelift | Foto: © BMW

Specificaties van de BMW M4 na de facelift

De vierwielaangedreven M4 Competition xDrive en de cabrio-uitvoering hiervan krijgen allebei 20 pk extra voor een totaalvermogen van 530 pk. Het koppel piekt op 650 Nm en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Dit kun je trouwens laten opschroeven naar 290 km/u en 280 km/u in de cabrio. De 0-100-tijd is 3,5 seconden en in de cabriolet 3,7 seconden.

De M4 Competition met xDrive is altijd een automaat. De Competition-uitvoeringen zónder xDrive maar met een automaat krijgen 510 pk. Wil je liever zelf schakelen? Dan krijg je 480 pk, een zesbak en achterwielaandrijving. Geniet hier nog maar even van, want ook in dit segment is de handbak in rap tempo aan het uitsterven.

De binnenkant van de M4 is behoorlijk onder handen genomen. Je vindt er BMW’s nieuwe Operating System 8.5 en een groot, gebogen scherm van 14,9 inch. Ook het bestuurdersdisplay van 12,3 inch is anders. Verder is het stuur behoorlijk stijlvol aangepast. Optioneel leveren ze dat stuur met alcantara erop. Daarnaast zijn er nieuwe aluminium sierlijsten te bestellen. Natuurlijk mag je ook kiezen voor koolstofvezel als dominante factor.

Ongeveer dezelfde aanpassingen voor de BMW 4-serie

Dan over naar het wat minder radicale spul, de normale 4-serie. De facelift ervan is er bij zijn introductie met elf (!) verschillende uitvoeringen. Allemaal maken ze gebruik van de achttraps automaat en ze moeten zo dicht mogelijk bij een 50/50-gewichtsverdeling komen. Ook hier is de verlichting wat bijgepunt, maar is er ook een nieuwe diffuser onder de achterbumper en is er een nieuw aanbod aan velgen.

  • BMW 4-serie facelift (2024) rijdend achterkant
    Foto: © BMW
  • BMW 4-serie facelift (2024) rijdend schuin voor
    Foto: © BMW
  • BMW 4-serie facelift (2024) grille
    Foto: © BMW
  • BMW 4-serie facelift (2024) zijkant
    Foto: © BMW
  • BMW 4-serie facelift (2024) rijdend achterkant
  • BMW 4-serie facelift (2024) rijdend schuin voor
  • BMW 4-serie facelift (2024) grille
  • BMW 4-serie facelift (2024) zijkant

Ook bij de gewone 4-serie zijn de grootste veranderingen te vinden aan de binnenkant. Het instrumentenpaneel, stoelbekleding en stuur zijn allemaal opnieuw ontworpen. Er lopen wat lichtstrippen door het interieur, want wie houdt er niet van ledjes? Ook kopers van de vernieuwde 4-serie krijgen het besturingssysteem. Het omvat onder andere een meer functie die ‘Augmented View’ heet. Hiermee wordt de navigatie aangevuld met informatie. Zo schijnt ie mee te helpen bij de zoektocht naar een parkeerplekje.

Specificaties van de BMW 4-serie

De instapper krijgt een 2,0-liter viercilinder benzinemotor die 184 pk en 300 Nm produceert. Een sprintje van 0 naar 100 km/u moet lukken in 7,5 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u. Dan is er nog een iets sterkere benzine viercilinder met vierwielaandrijving en is er nog een rijtje diesels. Zelfs is er nog een zes-in-lijn dieselmotor (de M440d) met 340 pk en 700 Nm koppel.

De sterkste, niet-M4 na de facelift is de BMW M440i xDrive. Hierbij wordt een 3,0-liter zescilinder geholpen door een 48 volt hybridesysteem. Het vermogen is 374 pk en 500 Nm koppel. 0 naar 100 km/u gaat in 4,5 seconden en de topsnelheid is 250 km/u.

Ergens in maart van dit jaar zou je de gefacelifte 4-series van BMW kunnen bestellen. Wat je ervoor gaat betalen in Nederland, maakt het merk later bekend. Nu ben je bij de pre-facelift versie van de 4-serie tenminste 59.151 euro (52.000 euro in België) kwijt. De M4 kost minimaal 142.877 euro (98.050 euro in België). Denk bij de facelifts in diezelfde richting en doe er nog een paar mille bovenop.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)