Zo nu en dan passeert er een gepantserd voertuig dat leuk genoeg is om iets over te schrijven. De meeste van deze voertuigen hebben speciale banden waarmee je kunt doorrijden nadat ze beschoten zijn. Hoe zit dat nou precies? Wij dachten eigenlijk dat er een soort kevlar in de banden zou zitten waardoor ze minder snel lek zouden raken. De werkelijkheid blijkt nog wat interessanter. De banden zijn namelijk helemaal niet kogelwereld, maar zit er een soort runflat-constructie op de velg.

Een runflat?

Op runflats kun je nog een stukje doorrijden als de lucht eruit loopt. De prestaties zijn dan wel minder, dus het is echt bedoeld als noodoplossing. Er zijn twee types runflat: eentje waarbij het rubber van de band gewoon heel stevig is, waardoor hij zonder lucht ook zijn vorm redelijk behoudt en op de velg blijft zitten. Deze banden zijn door hun stugheid minder comfortabel. Daarnaast is er het PAX-systeem van Michelin. Het bandenmerk verkoopt het niet meer, maar je vindt het nog wel bij gepantserde voertuigen.

Een ring om de velg

Eigenlijk is het principe van de PAX heel simpel. Om de velg zit een stevige kunststoffen ring. Als de band leeg is, dan rust het gewicht van de auto niet op de rand van de velg, maar op de kunststoffen ring. De lekke band zit nog tussen de kunststoffen ring en het asfalt. Fijn zal het niet rijden, maar je komt er wel mee thuis. Gepantserde auto’s gebruiken hetzelfde principe, maar dan met een metalen ring. Als de band lek is, steunt de auto op de metalen ring om de onveilige situatie te ontvluchten. What’s Inside? legt het aan je uit.

Kogelwerende banden werken anders dan je denkt

Reacties

  • Jaap heeft op 15 maart 2021 geschreven:

    Audi A4 heeft dit al jaren deze onderhouds vrije auto heeft ook geen reserve band

    Reageer
  • Luuk heeft op 15 maart 2021 geschreven:

    EDIT: aangepast, thanks!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear