De eerste afleveringen van de Tourbillon staan gepland voor 2026. De auto wordt gebouwd in Molsheim, in een nieuw pand naast de bestaande fabriek dat bekendstaat als het Atelier. Het zal moeilijk te geloven zijn, maar Molsheim krijgt het dit jaar drukker dan ooit. Zo moeten de resterende Bolides nog worden gebouwd (er zijn er inmiddels veertien afgeleverd), en dan zijn er nog 99 Mistrals. Vervolgens staan er 250 Tourbillon coupés in de planning.

En daarna een roadster? ‘Je mag speculeren wat je wilt’, zegt Mate Rimac lachend tegen TopGear. Hij is e baas van Bugatti en Rimac. ‘Maar met deze hybride aandrijflijn is er van alles mogelijk. Je kunt ook een versie maken zonder het hybridegedeelte, of het minimaliseren, of het niet toepassen op de vooras, van alles.’

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Zou hij een niet-hybride Tourbillon maken? ‘Nou, dat is nog lastig, want de elektromotor is ook de startmotor. Dus je hebt geen riemaandrijving. Er is geen dynamo, je hebt dan geen airco. Maar je zou wel kunnen kiezen voor een sterk gereduceerd systeem.’ Meer wil Rimac niet kwijt over toekomstige producten, maar een hardnekkig gerucht zegt dat hij graag wil dat Bugatti een tweede modellijn krijgt.

Niets nieuws, overigens – toen we in 2019 de toenmalige baas Stephan Winkelmann interviewden, zei die precies hetzelfde. Maar nu Rimac aan het hoofd staat: wat dacht ie van een vierdeurs met een V16 voorin? Iets dat teruggrijpt op de aantrekkingskracht van de iconische Bugatti Royale uit 1927, die over twee jaar zijn eeuwfeest viert. Die auto werd aangedreven door een acht-in-lijn… wat in feite een halve V16 is. Helaas: geen commentaar.

Geeft het hem een gevoel van erfgoed, van een verantwoording aan de geschiedenis, als hij nieuwe Bugatti’s ziet? ‘Het is enorm belangrijk. Het doet me denken aan sommige kleinere dingen, zoals wat Ettore zei: “Als het vergelijkbaar is, is het geen Bugatti meer.” Of hoe Piëch de Veyron omschreef: “Het is een auto die harder kan dan 400 km/u, maar waarmee je ook dezelfde avond met je vrouw naar de opera kunt.”

Het zijn maar woorden, maar er zit zoveel lading en betekenis aan. We herhalen ze vaak tegen de ingenieurs, en zeggen dan dat deze auto’s over honderd jaar nog steeds zullen rondrijden. Hoe kunnen we er zeker van zijn dat deze afdichting het minstens 50, 60 jaar volhoudt, hoe zorgen we ervoor dat deze elektronica over 50, 60 jaar nog steeds kan worden gerepareerd?

Waarom rijden mensen weinig met de Veyron?

‘Ik kan er verder nog niet veel over zeggen, omdat er nog geen beslissingen zijn genomen, maar ik denk dat we bij dit soort auto’s heel anders naar garantie moeten kijken. Een voorbeeld: op de Chiron krijg je nu vier jaar algehele garantie, inclusief service, en dat is behoorlijk goed. Waarom gebruiken mensen hun Veyron niet zo vaak? Ze zouden hem meer gebruiken als de wielen en banden niet zo duur zouden zijn, en dus proberen we nu een nieuwe set wielen en banden te maken.’

Hij gaat verder: ‘Kijk naar de LaFerrari, P1 en 918; mensen krijgen problemen met hun accu en het kost een godsvermogen om zoiets te vervangen. Wij willen ervoor zorgen dat dat met de Tourbillon nooit het geval zal zijn. Een Bugatti moet superbetrouwbaar zijn en zorgenvrij, want dat is ook goed voor de waardevastheid.’

Geef een reactie

(verplicht)