Pas sinds enkele jaren kent iedereen Rauh-Welt Begriff. De hype begint inmiddels alweer stevig te dalen. Mensen zien liever Singer-Porsches. Maar wat weinig mensen weten is dat de Japanse auto-verbreder al meer dan twintig jaar bezig is. Al ver voor hij bekend werd aan deze kant van de aardbol, dus. En dit moet een van de eerste RWB-creaties zijn. En sowieso een van de meest extreme.

Deze Porsche 911 met RWB-behandeling stamt uit de tijd dat foto’s op het internet bewust klein gehouden werden, omdat het anders veel te lang duurde voordat je een plaatje had geladen. Maar wie goed zoekt, komt een flinke verzameling net iets te kleine foto’s tegen van deze 930 in Japan. Voornamelijk op circuits en in paddocks. De mensen die al langer op de Porsches van RWB kwijlen, kennen dit exemplaar ongetwijfeld.

Waar komt deze RWB-Porsche 911 vandaan?

Deze Porsche 911 is, zoals de foto’s verraden, flink gebruikt als circuitauto in Japan. Daarvoor monteerde de eigenaar de 3,8-liter zescilinder uit de 993 RSR met om en nabij de 400 pk. Serieus speelgoed, dus. Een rolkooi, flinke remmen van de 993 Turbo en grote hoeveelheden luchtmagie moet de boel relatief veilig maken.

De auto is niet al te lang geleden opgeknapt om de sporen van jaren ge- en misbruik te verhelpen. Voorheen was alles rood op de auto, maar sinds de oversteek naar Engeland zijn de harten van de velgen zwart en ook diverse accenten zijn zwart gemaakt. Je krijgt er een volledige rapportage bij van de transformatie van reguliere 911 naar RWB-monster.

De auto gaat donderdag onder de hamer in Engeland tijdens de Coys At Fontwell House-veiling. Naar verwachting moet ie omgerekend 124.000 euro opleveren. Dat is nét iets meer dan een Porsche 911 Carrera – de instapper. Dus zeg ‘t maar: een hoop geld voor een uit de mode gevallen bouwsel, of een nette prijs voor een unieke racer?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)