
De BMW 3-serie Compact uit de jaren negentig was een mal dingetje. Niet alleen omdat hij eruitzag als een E36 in verdrukkingsnood; hij deelde veel onderdelen met de vorige generatie 3-serie. Bijvoorbeeld de achterste draagarmen en delen van het dashboard. Het grappige aan de kleine 3-serie is dat de wielbases van de sedan en deze kleine versie precies hetzelfde zijn. Veel bestaansrecht had het gekke ding dus niet, maar we zijn blij dat ie er is, zeker als je dit soort creaties ziet.
Het pronkstuk van deze 3-serie Compact van tuner Hartge is de 4,7-liter V8 met 350 pk. Die geeft zijn vermogen door aan de handgeschakelde zesbak van een BMW M3. Daarbij monteerde Hartge zijn eigen remmen, uitlaatsysteem, aandrijfassen, tellers, bodykit en van Bilstein een onderstel. De stoelen komen van Recaro. Sinds zijn creatie in 1999 reed deze Hartge Compact V8 slechts 37.500 kilometer. Ideaal, want dat is genoeg om hem jonggebruikt te noemen, maar niet zo weinig dat je er niet mee durft te rijden.
De Hartge Compact V8 kostte destijds in totaal 147.000 Duitse marken; met inflatie zou dat omgerekend nu een slordige 100.000 euro zijn. We kunnen je niet vertellen wie er destijds zo gek was om er een te kopen; alleen dat er nóg iemand zo gek was. Volgens veiler RM Sotheby’s zou er ergens ter wereld nog een Hartge Compact V8 moeten zijn. Waarschijnlijk kom je erachter als je de auto koopt, want er zou een flinke documentatie bij moeten zitten. Hij gaat ergens in juni pas onder de hamer, omdat Techno Classica Essen is uitgesteld.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Kooptip: Mercedes 300E met BMW M1-motor

Hartge BMW M3 V10 te koop in Nederland

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen
