
De BMW 3-serie Compact uit de jaren negentig was een mal dingetje. Niet alleen omdat hij eruitzag als een E36 in verdrukkingsnood; hij deelde veel onderdelen met de vorige generatie 3-serie. Bijvoorbeeld de achterste draagarmen en delen van het dashboard. Het grappige aan de kleine 3-serie is dat de wielbases van de sedan en deze kleine versie precies hetzelfde zijn. Veel bestaansrecht had het gekke ding dus niet, maar we zijn blij dat ie er is, zeker als je dit soort creaties ziet.
Het pronkstuk van deze 3-serie Compact van tuner Hartge is de 4,7-liter V8 met 350 pk. Die geeft zijn vermogen door aan de handgeschakelde zesbak van een BMW M3. Daarbij monteerde Hartge zijn eigen remmen, uitlaatsysteem, aandrijfassen, tellers, bodykit en van Bilstein een onderstel. De stoelen komen van Recaro. Sinds zijn creatie in 1999 reed deze Hartge Compact V8 slechts 37.500 kilometer. Ideaal, want dat is genoeg om hem jonggebruikt te noemen, maar niet zo weinig dat je er niet mee durft te rijden.
De Hartge Compact V8 kostte destijds in totaal 147.000 Duitse marken; met inflatie zou dat omgerekend nu een slordige 100.000 euro zijn. We kunnen je niet vertellen wie er destijds zo gek was om er een te kopen; alleen dat er nóg iemand zo gek was. Volgens veiler RM Sotheby’s zou er ergens ter wereld nog een Hartge Compact V8 moeten zijn. Waarschijnlijk kom je erachter als je de auto koopt, want er zou een flinke documentatie bij moeten zitten. Hij gaat ergens in juni pas onder de hamer, omdat Techno Classica Essen is uitgesteld.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Kooptip: Mercedes 300E met BMW M1-motor

Hartge BMW M3 V10 te koop in Nederland

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
