
De BMW 3-serie Compact uit de jaren negentig was een mal dingetje. Niet alleen omdat hij eruitzag als een E36 in verdrukkingsnood; hij deelde veel onderdelen met de vorige generatie 3-serie. Bijvoorbeeld de achterste draagarmen en delen van het dashboard. Het grappige aan de kleine 3-serie is dat de wielbases van de sedan en deze kleine versie precies hetzelfde zijn. Veel bestaansrecht had het gekke ding dus niet, maar we zijn blij dat ie er is, zeker als je dit soort creaties ziet.
Het pronkstuk van deze 3-serie Compact van tuner Hartge is de 4,7-liter V8 met 350 pk. Die geeft zijn vermogen door aan de handgeschakelde zesbak van een BMW M3. Daarbij monteerde Hartge zijn eigen remmen, uitlaatsysteem, aandrijfassen, tellers, bodykit en van Bilstein een onderstel. De stoelen komen van Recaro. Sinds zijn creatie in 1999 reed deze Hartge Compact V8 slechts 37.500 kilometer. Ideaal, want dat is genoeg om hem jonggebruikt te noemen, maar niet zo weinig dat je er niet mee durft te rijden.
De Hartge Compact V8 kostte destijds in totaal 147.000 Duitse marken; met inflatie zou dat omgerekend nu een slordige 100.000 euro zijn. We kunnen je niet vertellen wie er destijds zo gek was om er een te kopen; alleen dat er nóg iemand zo gek was. Volgens veiler RM Sotheby’s zou er ergens ter wereld nog een Hartge Compact V8 moeten zijn. Waarschijnlijk kom je erachter als je de auto koopt, want er zou een flinke documentatie bij moeten zitten. Hij gaat ergens in juni pas onder de hamer, omdat Techno Classica Essen is uitgesteld.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Kooptip: Mercedes 300E met BMW M1-motor

Hartge BMW M3 V10 te koop in Nederland

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
