De BMW 3-serie Compact uit de jaren negentig was een mal dingetje. Niet alleen omdat hij eruitzag als een E36 in verdrukkingsnood; hij deelde veel onderdelen met de vorige generatie 3-serie. Bijvoorbeeld de achterste draagarmen en delen van het dashboard. Het grappige aan de kleine 3-serie is dat de wielbases van de sedan en deze kleine versie precies hetzelfde zijn. Veel bestaansrecht had het gekke ding dus niet, maar we zijn blij dat ie er is, zeker als je dit soort creaties ziet.

Het pronkstuk van deze 3-serie Compact van tuner Hartge is de 4,7-liter V8 met 350 pk. Die geeft zijn vermogen door aan de handgeschakelde zesbak van een BMW M3. Daarbij monteerde Hartge zijn eigen remmen, uitlaatsysteem, aandrijfassen, tellers, bodykit en van Bilstein een onderstel. De stoelen komen van Recaro. Sinds zijn creatie in 1999 reed deze Hartge Compact V8 slechts 37.500 kilometer. Ideaal, want dat is genoeg om hem jonggebruikt te noemen, maar niet zo weinig dat je er niet mee durft te rijden.

De Hartge Compact V8 kostte destijds in totaal 147.000 Duitse marken; met inflatie zou dat omgerekend nu een slordige 100.000 euro zijn. We kunnen je niet vertellen wie er destijds zo gek was om er een te kopen; alleen dat er nóg iemand zo gek was. Volgens veiler RM Sotheby’s zou er ergens ter wereld nog een Hartge Compact V8 moeten zijn. Waarschijnlijk kom je erachter als je de auto koopt, want er zou een flinke documentatie bij moeten zitten. Hij gaat ergens in juni pas onder de hamer, omdat Techno Classica Essen is uitgesteld.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)