
De BMW 3-serie Compact uit de jaren negentig was een mal dingetje. Niet alleen omdat hij eruitzag als een E36 in verdrukkingsnood; hij deelde veel onderdelen met de vorige generatie 3-serie. Bijvoorbeeld de achterste draagarmen en delen van het dashboard. Het grappige aan de kleine 3-serie is dat de wielbases van de sedan en deze kleine versie precies hetzelfde zijn. Veel bestaansrecht had het gekke ding dus niet, maar we zijn blij dat ie er is, zeker als je dit soort creaties ziet.
Het pronkstuk van deze 3-serie Compact van tuner Hartge is de 4,7-liter V8 met 350 pk. Die geeft zijn vermogen door aan de handgeschakelde zesbak van een BMW M3. Daarbij monteerde Hartge zijn eigen remmen, uitlaatsysteem, aandrijfassen, tellers, bodykit en van Bilstein een onderstel. De stoelen komen van Recaro. Sinds zijn creatie in 1999 reed deze Hartge Compact V8 slechts 37.500 kilometer. Ideaal, want dat is genoeg om hem jonggebruikt te noemen, maar niet zo weinig dat je er niet mee durft te rijden.
De Hartge Compact V8 kostte destijds in totaal 147.000 Duitse marken; met inflatie zou dat omgerekend nu een slordige 100.000 euro zijn. We kunnen je niet vertellen wie er destijds zo gek was om er een te kopen; alleen dat er nóg iemand zo gek was. Volgens veiler RM Sotheby’s zou er ergens ter wereld nog een Hartge Compact V8 moeten zijn. Waarschijnlijk kom je erachter als je de auto koopt, want er zou een flinke documentatie bij moeten zitten. Hij gaat ergens in juni pas onder de hamer, omdat Techno Classica Essen is uitgesteld.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear



BMW M340i xDrive review: De reden waarom je geen SUV nodig hebt


Deze BMW 3-serie is omgebouwd tot (straatlegale!) driftkart met 1.200 pk


Deze getunede BMW E21 3-serie kreeg de V10 uit een E60 M5 en staat te koop


Buitenkansje? BMW veilt een bijna nieuwe M3 CSL voor een zachte prijs


Heerlijk: Commentator gaat los op BMW die wél richting aangeeft



Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3



De nieuwe BMW M3 CS is een CSL met vierwielaandrijving (550 pk)


De Alpina B5 GT is de krachtigste auto van het merk ooit


BMW werkt aan een app waarmee je straks voetbal kunt kijken in de auto


BMW benadrukt: ‘Waterstof is de steunpilaar van de toekomst’


BMW zegt dat er niets mis is met de huidige grilles, maar gaat ze toch veranderen


Kooptip: Mercedes 300E met BMW M1-motor


Hartge BMW M3 V10 te koop in Nederland


De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld


Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak


Pechvogel vindt zijn Audi RS 3 bedolven onder de modder terug bij autobedrijf


Welke Mini is leuker om te rijden: de nieuwe Electric of de oude Cooper?


Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?


De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge



Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch


Niets is heilig: Tuner Liberty Walk pakt een echte Ferrari F40 aan (inclusief popnagels)


Kooptip: Deze bijzondere Porsche 944 6×6 moet een serieus bedrag opleveren


The Stig rijdt op het TopGear-circuit met een getunede Toyota GR Yaris


Mansory verwijdert twee deuren om de Urus Coupé te maken die Lamborghini niet bouwt



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht



Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3


Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt



Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde


Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!


Frédéric Vasseur over de fouten van Ferrari, 30 pk extra en de nummer-één coureur


Dit is de Nederlandse prijs van de Lucid Air Grand Touring



Reacties