Gaat er een belletje rinkelen bij de naam Eberhard Schulz? Nee, het is – voor zover wij weten – niet de vader van de producer die met Mr. Probz een hitje maakte. Eberhard wilde in de jaren zeventig graag een baan in de Duitse autoindustrie. In plaats van een brief te schrijven, bouwde hij thuis een op de Ford GT40 geïnspireerde supercar en reed hij ermee naar het hoofdkwartier van Porsche en Mercedes. Het werkte, want Porsche gaf hem een baan. De auto hierboven, is niet die auto.

Schulz werkte acht jaar bij Porsche voordat hij vertrok naar tuner B&B, waar hij de CW311 tekende – een spiritueel opvolger van de Mercedes 300SL. Toen hij dat zat was, ging hij in 1982 aan de slag om Isdera op te richten. De naam is een lastige afkorting voor Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing. Daar nam hij de CW331 in productie onder de naam Imperator 108i. Minder dan 20 exemplaren werden gebouwd.

In 1993 trok het bedrijf het doek van de Commendatore. En ja, de naam is zeker een ode aan Enzo Ferrari. Het ontwerp bracht minder hommage aan het Italiaanse merk. De klapkoplampen komen uit de Porsche 968 en de motor is de 6,0-liter M120 van Mercedes, de V12 die ook zijn weg naar de Pagani Zonda vond. Het vermogen is 400 pk en de topsnelheid is 340 km/u. Schulz monteerde niet alleen vleugeldeuren om in te stappen, ook de motorruimte kreeg twee vleugels.

Toentertijd was er geen handbak voor de M120-motor, dus Schulz kocht een handbak met vijf versnellingen van RUF en zette er een versnelling bij zodat het een zesbak werd. Het vermogen gaat puur naar de achterwielen. Met BBS en Bilstein ontwikkelde Isdera adaptieve dempers die de auto meer dan 7 centimeter lieten zakken op hoge snelheid. Om de luchtweerstand verder te verminderen, verwijderde Schulz de twee buitenspiegels en plaatste één spiegel op het dak met een raampje ervoor.

Waarom werd de Isdera Commendatore 112i geen succes?

Alle ingrediënten voor een succesvol model waren aanwezig, lijkt het. Helaas kwam de financiering voor het grootste deel uit Japan en op het moment van onthullen, ging het daar financieel niet zo best. Dit werkte door op Isdera en het project werd geschrapt, en daarmee de plannen om aan Le Mans mee te doen. De auto ging naar nieuwe eigenaren die er wél buitenspiegels op zetten, andere wielen en een Mercedes-badge.

Recentelijk is de Isdera Commendatore 112i teruggebouwd naar zijn oorspronkelijke staat, inclusief de gekke buitenspiegel op het dak. Er staat net iets meer dan 10.000 kilometer op de teller. RM Sotheby’s veilt de auto in Parijs op 13 februari. De verkoper is trouwens Isdera, dat nog altijd bestaat. Ze zijn zelfs bezig met de Isdera Commendatore GT – en ook die krijgt wederom vleugeldeuren.

Reacties

  • Olav heeft op 2 februari 2021 geschreven:

    NFS 2 SE 😉

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear