‘Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis’ geldt niet als verklaring van de hoteleigenaar waarom je last hebt van bedwantsen tijdens je overnachting. Maar het kan een goede reden zijn om een project in de verkoop te zetten wanneer de laatste schroef is aangedraaid. Dat is in ieder geval de reden waarom jij de eigenaar kunt worden van deze befaamde Nederlandse Mercedes 190E met de V12 uit een Mercedes S 600. Het project is af, en er moet budget komen voor het volgende klusobject.
Al in maart liet de eigenaar van deze Mercedes 190E met V12 doorschemeren dat hij niet eeuwig zal doorrijden met zijn creatie. Johan offerde vier jaar en meer dan 1.500 uur op om een 6,0-liter V12 netjes in zijn Mercedes te krijgen. En nu de Mercedes strak in de lak staat, mag hij door naar de volgende eigenaar. Volgens hem is het de enige volledig functionele én straatlegale 190E met M120-twaalfcilinder ter wereld. Het vermogen is 424 pk en het koppel 575 Nm, dat via een automaat naar achteren gaat.
Volgens de advertentie is de 0-100-tijd 4,84 seconden en de 0-200-tijd 15,44 seconden. De topsnelheid zou theoretisch 310 km/u zijn, maar zelf staakte hij de test bij 250 km/u. De voorremmen komen van een SL 500 en de achterremmen van een E-klasse. Verder zijn er een hoop nieuwe koelelementen geïnstalleerd en is het onderstel fris met nieuwe rubbers en een schroefset. Het enige dat verklapt dat het hier om een gepeperde 190E gaat, zijn de luchtinlaten in de koplampen. En misschien de S 600-velgen.
De vraagprijs is een forse 68.950 euro. Een hoop geld voor een oude 190E uit de jaren tachtig, maar qua uren en afwerking is het misschien zo gek nog niet. Het is een eeuwige discussie of je de tijd en middelen die je in het modificeren van een auto steekt uiteindelijk ook mag optellen bij de waarde.
Reacties