Kosten snelheidsboetes Duitsland 2022

Bij lage snelheden verdubbelen de boetes

Verkeersboetes Duitsland in 2021
Foto('s): Folco Masi / Unsplash

Er was blijkbaar nogal wat gesteggel tussen de Federale Raad en het Ministerie van Verkeer in Duitsland over de hoogte van de verkeersboetes, maar ze zijn eruit. De kosten van snelheidsboetes in Duitsland gaan voor 2022 flink veranderen. Sterker nog: bij lage snelheden zullen de bedragen voor hardrijden verdubbelen. Volgens de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, gaan de nieuwe sancties al vanaf november dit jaar gelden.

Kosten snelheidsboetes Duitsland 2022

Wie een snelheidsovertreding tot 10 km/u beging binnen de bebouwde kom, kreeg in Duitsland een boete van 15 euro. Voor dezelfde overtreding rekent de Polizei nu 30 euro. Buiten de bebouwde kom stijgt het bedrag van 10 naar 20 euro. De kosten van snelheidsboetes in Duitsland voor 2022 verdubbelen voor alle boetes tot de 20 km/u. Een overtreding van 30 km/u kost nu geen 100, maar 180 euro binnen de bebouwde kom. Daarbuiten stijgt het van 80 naar 150.

In vergelijking met Nederland zijn de snelheidsboetes in Duitsland nog altijd niet extreem hoog. Ook in Nederland zullen de bedragen naar verwachting nog licht wijzigen volgend jaar. Deze cijfers zijn nog niet gereed, zo meldt het Nederlandse Ministerie van Justitie en Veiligheid aan TopGear.

Andere boetes

Een andere forse verhoging in Duitsland geldt voor onnodig lawaai maken. Deze boete was maar 20 euro, maar is nu verhoogd naar 100 euro. Parkeerboetes in alle soorten en maten gaan ook omhoog. De meeste kosten 55 euro. Geen rekening houden met voetgangers bij het afslaan kost nu 140 euro in plaats van 70 euro. Bovendien krijgen Duitse bestuurders bij veel meer boetes nu een punt op het rijbewijs.

Ook introduceert Duitsland twee gloednieuwe boetes. De eerste is parkeren op een plek voor elektrische auto’s met een brandstofauto. Deze boete is 55 euro. De tweede is een boete voor het niet vormen van een Rettungsgasse, of reddingsstrook. Bij een weg met twee rijstroken zonder vluchtstrook moeten de hulpdiensten door het midden. Er wordt (geheel terecht) dan van de bestuurders verwacht dat ze ruimte maken in het midden. Doe je dat niet, kun je nu een boete krijgen van 200 euro.

Kosten snelheidsboetes Duitsland voor 2022 (in euro’s)

  Overschrijding in km/u In de bebouwde kom (oud) In de bebouwde kom (nieuw) Buiten de bebouwde kom (oud) Buiten de bebouwde kom (nieuw)
  tot 10 15 30 10 20
  11-15 25 50 20 40
  16-20 35 70 30 60
  21-25 80 115 70 100
  26-30 100 180 80 150
  31-40 160 260 120 200
  41-50 200 400 160 320
  51-60 280 560 240 480
  61-70 480 700 440 600
  70+ 680 800 600 700

 

Reacties
  1. Pietertje zegt op 12 oktober 2021 om 19:03:

    Mogen ze wel vertienvoudigen, ook hier in Nederland . Wanneer je boetes verzameld, verdien je ze ook. Niet klagen dat ze zo hoog zijn, want je hoeft ze niet te verzamelen….

  2. Chris zegt op 12 oktober 2021 om 15:58:

    Nog steeds redelijke boetes (zelfs boven de 50 km/h overschrijding) en je hebt in Duitsland ook vrijwel nooit mobiele flitscamera’s. De achterbakse graaibrigade in NL doet dat laatste echter graag en vooral op veilige plekken waar men vanzelf wat sneller rijdt. De boetes in NL zijn bovendien schandalig hoog.

    Onlangs ook nog meegemaakt dat ze rechts inhalen uitlokten doordat ze bij Hoevelaken incognito continu links bleven rijden met minder dan 100 km/u met voor hen zeker 300 meter niemand aan de linkerkant. Omdat daar altijd filevorming is vanwege de komende afslag naar Utrecht, zou je normaliter rechts kunnen inhalen, maar dan krijg je dus in dit geval van dat misselijke tuig een boete van 259 euro zonder enig bewijs, en het is vrijwel onmogelijk voor de rechter te bewijzen dat dat uitgelokt is, voor zover een rechter in NL dat argument überhaupt zou accepteren en 2 politieambtenaren het tegenovergestelde zullen zeggen. Ze zeggen wel dat je bezwaar kunt aantekenen, maar dat heeft geen zin want het is meestal jouw woord tegenover dat van 2 agenten, dus dat verlies je dan toch.

    Maar goed autorijden in NL is al veel te duur door de BPM en de extra hoge belasting op brandstoffen, je wordt hier dus sowieso al gena@id door de overheid en hun handlangers. .

    • Calimero zegt op 13 oktober 2021 om 08:56:

      Piep piep allo!! Het is niet eerlijk!!!

  3. ZIZSIG zegt op 12 oktober 2021 om 14:25:

    lol wat een prijzen nog altijd 🙂 Mijn hoogste boete in Duitsland tot nu to was 170 km te hard; dat was een koopje versus in NL haha

  4. Vraagje zegt op 12 oktober 2021 om 09:41:

    Zouden die FvD-tokkies hier ook komen janken of doen ze dat alleen als in Nederland prijzen omhoog gaan?

    • Rechtvanspreken zegt op 12 oktober 2021 om 14:19:

      Mail ze even dan kan je het vragen.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken