Vroeger waren het alleen de kleine Japanse rakkertjes die het moesten doen met een driecilindertje. Maar door de opmars van de turbotechniek zijn zelfs halve zescilinders nu krachtig genoeg om volwaardige auto’s aan te drijven. BMW’s, Audi’s en Mercedi zijn inmiddels ook te bestellen met driecilinders. Sinds kort is er zelfs een hypercar van 1,5 miljoen euro die er eentje aan boord heeft. Maar wat zijn nu de krachtigste driecilinders ter wereld? Om het overzichtelijk te houden, negeren we de motorfietswereld even – daar rijdt genoeg high-performance spul met een triple rond. We kijken dus alleen naar auto’s, en we pakken alleen recente modellen met meer dan 150 pk. Dus niet miepen dat de Polo van je buurvrouw met 110 pk ‘die echt heel rap aanvoelt’ ontbreekt in dit lijstje van krachtigste driecilinders ter wereld.

Volvo XC40 T5 – 180 pk / 265 Nm (verbrandingsmotor)

0-100 in 7,3 seconden – 180 km/u Helaas, helaas. De tijd van Volvo-vijfcilinders is al lang voorbij. De Volvo XC40 T5 pakt de driecilinder uit de T3 en voegt daar een elektromotor van 82 pk en 160 Nm aan toe. Het systeemvermogen komt neer op 262 pk en 425 Nm. De topsnelheid van elke nieuwe Volvo is begrensd op 180 km/u. Oudere modellen halen nog 205 km/u.

Ford Fiesta ST – 200 pk / 290 Nm

0-100 in 6,5 seconden – 232 km/u De overgang van vier naar drie cilinders was op papier enigszins zorgelijk toen we er voor het eerst over hoorden. Maar al na een paar minuten in de Recaro-stoel realiseer je je dat Ford een nog betere auto dan voorheen heeft gebouwd. En dat, heel gepast, met een van de krachtigste driecilinders ter wereld.

BMW i8 – 231 pk / 320 Nm (verbrandingsmotor)

0-100 in 4,4 seconden – 250 km/u De BMW i8 is vanaf dit jaar niet meer leverbaar, helaas. Maar omdat het anders zo’n karig lijstje is, nemen we hem nog een keertje mee, voor de laatste keer. Met de elektromotor erbij is het gecombineerde vermogen van de i8 374 pk en 570 Nm. Op het allesvernietigende apparaat onder aan deze pagina na is dit de snelste driecilinder die je kon kopen. Niet getreurd: BMW werkt aan een nieuwe BMW M-supercar die 600 pk moet krijgen.

Toyota GR Yaris – 261 pk / 360 Nm

0-100 in 5,5 seconden – 230 km/u Dit straatrallymonstertje haalt zijn vermogen uit een 1,6-liter driecilinder, die via een handbak in verbinding staat met alle vier wielen. Jazeker, vierwielaandrijving – dat zagen we in dit segment niet meer sinds de peperdure Audi A1 Quattro. Normaal gaat 60 procent van het vermogen naar de voorwielen, maar in de Sport-stand gooit het 4×4-systeem 70 procent van het vermogen naar de achterwielen voor meer speelplezier. In de Track-modus is het 50/50.

Koeningsegg Gemera – 600 pk / 600 Nm (verbrandingsmotor)

0-100 in 1,9 seconden – 400 km/u Koeningsegg bedacht een 2,0-liter biturbo driecilinder zónder nokkenassen, die ze liefkozend Tiny Friendly Giant (TFG) noemen. Met de nieuwe Freevalve-techniek van het merk wordt elke klep in de motor individueel bediend. De driecilinder weegt slechts 70 kilo en wordt bijgestaan door drie elektromotoren. Het totale vermogen komt neer op 1.730 pk. De Gemera is dus niet alleen de krachtigste driecilinder ter wereld, hij blaast vrijwel elke auto weg. En dat voor een vierzitter.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)