Als je met een elektrische auto naar de tuningboer op de hoek van de straat gaat, dan hebben ze waarschijnlijk wat leuke koolstofvezel plakspulletjes voor je en een cool setje velgen. Extra power, dat doet bijna geen enkele tuner voor een EV. Manhart claimde ooit iets te hebben (maar dat is nu onvindbaar) en ooit leek het wisselen van de tandwielen nog een optie bij Tesla’s. In de toekomst is het misschien zo simpel als het wisselen van de wielen.
BMW is een samenwerking aangegaan met het Duitse bedrijf DeepDrive. Dit bedrijf bouwt elektromotoren die in de wielen zitten. Dit idee is niet nieuw, maar we vonden het wel een grappig idee dat de toekomst van tuning misschien wel in de wielen ligt. Zo heeft DeepDrive bijvoorbeeld een 19-inch wielmotor met 1.500 Nm, maar ook eentje met 1.800 Nm. Ze zeggen er niet specifiek bij dat het de bedoeling is dat je de boel gaat wisselen.
De elektromotor van DeepDrive is net even anders dan die van andere aanbieders. Bij normale elektromotoren draait de binnenkant óf de buitenkant van de motor. Bij DeepDrive draaien ze allebei. Dit zou voor meer prestaties moeten zorgen, maar ook voor een zuiniger stroomverbruik. De elektromotor zou efficiënter zijn dan wat BMW nu gebruikt.
Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. Meer interieurruimte, dus. BMW is momenteel een vloot aan testauto’s aan het prepareren om de weg op te gaan met de wielmotor. En wie weet: misschien ga jij in de toekomst langs de tuner voor een setje nieuwe wielen en monteren ze gelijk een nieuwe elektromotor in de velg voor meer power.
dave heeft op 18 juli 2024 geschreven:
“Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. ”
Er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het belangrijkste nadeel van deze oplossing:
Een flinkte toename van de onafgeveerde massa.
Fabrikanten doen hun best om de onafgeveerde massa waar mogelijk te beperken omdat dat behoorlijk van invloed is op weggedrag, comfort en veiligheid.
Paco heeft op 19 juli 2024 geschreven:
Mee eens maar voor bijvoorbeeld stadsverkeer zou het niets uitmaken. Daarbij hebben 95% van alle mensen geen idee wat ze voelen