
Als je met een elektrische auto naar de tuningboer op de hoek van de straat gaat, dan hebben ze waarschijnlijk wat leuke koolstofvezel plakspulletjes voor je en een cool setje velgen. Extra power, dat doet bijna geen enkele tuner voor een EV. Manhart claimde ooit iets te hebben (maar dat is nu onvindbaar) en ooit leek het wisselen van de tandwielen nog een optie bij Tesla’s. In de toekomst is het misschien zo simpel als het wisselen van de wielen.
BMW is een samenwerking aangegaan met het Duitse bedrijf DeepDrive. Dit bedrijf bouwt elektromotoren die in de wielen zitten. Dit idee is niet nieuw, maar we vonden het wel een grappig idee dat de toekomst van tuning misschien wel in de wielen ligt. Zo heeft DeepDrive bijvoorbeeld een 19-inch wielmotor met 1.500 Nm, maar ook eentje met 1.800 Nm. Ze zeggen er niet specifiek bij dat het de bedoeling is dat je de boel gaat wisselen.

De elektromotor van DeepDrive is net even anders dan die van andere aanbieders. Bij normale elektromotoren draait de binnenkant óf de buitenkant van de motor. Bij DeepDrive draaien ze allebei. Dit zou voor meer prestaties moeten zorgen, maar ook voor een zuiniger stroomverbruik. De elektromotor zou efficiënter zijn dan wat BMW nu gebruikt.

Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. Meer interieurruimte, dus. BMW is momenteel een vloot aan testauto’s aan het prepareren om de weg op te gaan met de wielmotor. En wie weet: misschien ga jij in de toekomst langs de tuner voor een setje nieuwe wielen en monteren ze gelijk een nieuwe elektromotor in de velg voor meer power.
2 reacties op “Kun je straks meer power krijgen door alleen je wielen te wisselen?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

“Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. ”
Er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het belangrijkste nadeel van deze oplossing:
Een flinkte toename van de onafgeveerde massa.
Fabrikanten doen hun best om de onafgeveerde massa waar mogelijk te beperken omdat dat behoorlijk van invloed is op weggedrag, comfort en veiligheid.
Mee eens maar voor bijvoorbeeld stadsverkeer zou het niets uitmaken. Daarbij hebben 95% van alle mensen geen idee wat ze voelen