
Als je met een elektrische auto naar de tuningboer op de hoek van de straat gaat, dan hebben ze waarschijnlijk wat leuke koolstofvezel plakspulletjes voor je en een cool setje velgen. Extra power, dat doet bijna geen enkele tuner voor een EV. Manhart claimde ooit iets te hebben (maar dat is nu onvindbaar) en ooit leek het wisselen van de tandwielen nog een optie bij Tesla’s. In de toekomst is het misschien zo simpel als het wisselen van de wielen.
BMW is een samenwerking aangegaan met het Duitse bedrijf DeepDrive. Dit bedrijf bouwt elektromotoren die in de wielen zitten. Dit idee is niet nieuw, maar we vonden het wel een grappig idee dat de toekomst van tuning misschien wel in de wielen ligt. Zo heeft DeepDrive bijvoorbeeld een 19-inch wielmotor met 1.500 Nm, maar ook eentje met 1.800 Nm. Ze zeggen er niet specifiek bij dat het de bedoeling is dat je de boel gaat wisselen.

De elektromotor van DeepDrive is net even anders dan die van andere aanbieders. Bij normale elektromotoren draait de binnenkant óf de buitenkant van de motor. Bij DeepDrive draaien ze allebei. Dit zou voor meer prestaties moeten zorgen, maar ook voor een zuiniger stroomverbruik. De elektromotor zou efficiënter zijn dan wat BMW nu gebruikt.

Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. Meer interieurruimte, dus. BMW is momenteel een vloot aan testauto’s aan het prepareren om de weg op te gaan met de wielmotor. En wie weet: misschien ga jij in de toekomst langs de tuner voor een setje nieuwe wielen en monteren ze gelijk een nieuwe elektromotor in de velg voor meer power.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Kun je straks meer power krijgen door alleen je wielen te wisselen?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

“Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. ”
Er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het belangrijkste nadeel van deze oplossing:
Een flinkte toename van de onafgeveerde massa.
Fabrikanten doen hun best om de onafgeveerde massa waar mogelijk te beperken omdat dat behoorlijk van invloed is op weggedrag, comfort en veiligheid.
Mee eens maar voor bijvoorbeeld stadsverkeer zou het niets uitmaken. Daarbij hebben 95% van alle mensen geen idee wat ze voelen