
Als je met een elektrische auto naar de tuningboer op de hoek van de straat gaat, dan hebben ze waarschijnlijk wat leuke koolstofvezel plakspulletjes voor je en een cool setje velgen. Extra power, dat doet bijna geen enkele tuner voor een EV. Manhart claimde ooit iets te hebben (maar dat is nu onvindbaar) en ooit leek het wisselen van de tandwielen nog een optie bij Tesla’s. In de toekomst is het misschien zo simpel als het wisselen van de wielen.
BMW is een samenwerking aangegaan met het Duitse bedrijf DeepDrive. Dit bedrijf bouwt elektromotoren die in de wielen zitten. Dit idee is niet nieuw, maar we vonden het wel een grappig idee dat de toekomst van tuning misschien wel in de wielen ligt. Zo heeft DeepDrive bijvoorbeeld een 19-inch wielmotor met 1.500 Nm, maar ook eentje met 1.800 Nm. Ze zeggen er niet specifiek bij dat het de bedoeling is dat je de boel gaat wisselen.

De elektromotor van DeepDrive is net even anders dan die van andere aanbieders. Bij normale elektromotoren draait de binnenkant óf de buitenkant van de motor. Bij DeepDrive draaien ze allebei. Dit zou voor meer prestaties moeten zorgen, maar ook voor een zuiniger stroomverbruik. De elektromotor zou efficiënter zijn dan wat BMW nu gebruikt.

Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. Meer interieurruimte, dus. BMW is momenteel een vloot aan testauto’s aan het prepareren om de weg op te gaan met de wielmotor. En wie weet: misschien ga jij in de toekomst langs de tuner voor een setje nieuwe wielen en monteren ze gelijk een nieuwe elektromotor in de velg voor meer power.
2 reacties op “Kun je straks meer power krijgen door alleen je wielen te wisselen?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

“Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. ”
Er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het belangrijkste nadeel van deze oplossing:
Een flinkte toename van de onafgeveerde massa.
Fabrikanten doen hun best om de onafgeveerde massa waar mogelijk te beperken omdat dat behoorlijk van invloed is op weggedrag, comfort en veiligheid.
Mee eens maar voor bijvoorbeeld stadsverkeer zou het niets uitmaken. Daarbij hebben 95% van alle mensen geen idee wat ze voelen