
Als je met een elektrische auto naar de tuningboer op de hoek van de straat gaat, dan hebben ze waarschijnlijk wat leuke koolstofvezel plakspulletjes voor je en een cool setje velgen. Extra power, dat doet bijna geen enkele tuner voor een EV. Manhart claimde ooit iets te hebben (maar dat is nu onvindbaar) en ooit leek het wisselen van de tandwielen nog een optie bij Tesla’s. In de toekomst is het misschien zo simpel als het wisselen van de wielen.
BMW is een samenwerking aangegaan met het Duitse bedrijf DeepDrive. Dit bedrijf bouwt elektromotoren die in de wielen zitten. Dit idee is niet nieuw, maar we vonden het wel een grappig idee dat de toekomst van tuning misschien wel in de wielen ligt. Zo heeft DeepDrive bijvoorbeeld een 19-inch wielmotor met 1.500 Nm, maar ook eentje met 1.800 Nm. Ze zeggen er niet specifiek bij dat het de bedoeling is dat je de boel gaat wisselen.

De elektromotor van DeepDrive is net even anders dan die van andere aanbieders. Bij normale elektromotoren draait de binnenkant óf de buitenkant van de motor. Bij DeepDrive draaien ze allebei. Dit zou voor meer prestaties moeten zorgen, maar ook voor een zuiniger stroomverbruik. De elektromotor zou efficiënter zijn dan wat BMW nu gebruikt.

Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. Meer interieurruimte, dus. BMW is momenteel een vloot aan testauto’s aan het prepareren om de weg op te gaan met de wielmotor. En wie weet: misschien ga jij in de toekomst langs de tuner voor een setje nieuwe wielen en monteren ze gelijk een nieuwe elektromotor in de velg voor meer power.
2 reacties op “Kun je straks meer power krijgen door alleen je wielen te wisselen?”
Laat een antwoord achter aan Paco Reactie annuleren
Meer van TopGear


Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

“Nog een groot voordeel van een motor in het wiel, is dat je meer ruimte overhoudt in de auto. ”
Er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het belangrijkste nadeel van deze oplossing:
Een flinkte toename van de onafgeveerde massa.
Fabrikanten doen hun best om de onafgeveerde massa waar mogelijk te beperken omdat dat behoorlijk van invloed is op weggedrag, comfort en veiligheid.
Mee eens maar voor bijvoorbeeld stadsverkeer zou het niets uitmaken. Daarbij hebben 95% van alle mensen geen idee wat ze voelen