
Na bijna tien jaar en 328.000 verkochte exemplaren stopt Jaguar volgend jaar met de F-Pace. Toevallig viert Jaguar in 2025 het 90-jarig bestaan. Zie je waar dit naartoe gaat? Precies, de laatste versie van de Jaguar F-Pace heet de ’90th Anniversary Edition’. De laatste F-Pace heeft als basis de R-Dynamic-uitvoering en beschikt over bijzonder veel opties. Een ietwat lui einde, nietwaar?
De verschillende opties waar we het net over hadden, zijn bijvoorbeeld lichtmetalen velgen met een ‘Diamond Turned Finish’, een panoramadak en getinte ramen. Je kunt deze en vele andere opties selecteren voor de S-, SE-, en HSE-modellen. Er is keuze uit alleen een verbrandingsmotor, een mild-hybride of een PHEV. De 90th Anniversary Editions van deze uitvoeringen gaan respectievelijk voor 88.954 euro, 93.754 euro en 98.254 euro.
Gelukkig is er ook een V8-uitzwaaier
De oplettende lezer merkt correct op dat de 400 Sport- en SVR-versies worden overgeslagen. Dat wil niet zeggen dat Jaguar zomaar de achtcilinder laat vliegen. Naast de jubileumversies heeft Jaguar nog een gammatopper in de vorm van de SVR 575. Deze F-Pace krijgt een 5,0-liter V8-motor met supercharger die 575 pk en 700 Nm produceert, waarmee de Jag van 0 naar 100 km/u in vier seconden gaat. De SVR 575 kost minimaal 197.434 euro in Nederland.
-
Foto: © Jaguar
-
Foto: © Jaguar
-
Foto: © Jaguar
-
Foto: © Jaguar
-
Foto: © Jaguar
-
Foto: © Jaguar
-
Foto: © Jaguar
-
Foto: © Jaguar
Dit zou zomaar eens de allerlaatste Jaguar met de bekende achtcilinder kunnen zijn. Of überhaupt met een verbrandingsmotor. Dat komt doordat Jaguar vanaf volgend jaar een volledig elektrisch merk wil zijn. We zitten nu bijna op de helft van 2024 en de enige EV die Jaguar nu verkoopt is de I-Pace. Wordt het niet eens tijd dat er meer elektrische auto’s komen? Volgens Jaguar is er geen reden tot paniek. Het merk schrijft dat er gewerkt wordt aan ‘uitzonderlijk expressieve modellen die worden gekenmerkt door baanbrekende technologieën en visionair design’. Laat maar komen.
Meer van TopGear


Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Fabrikant stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV’s

Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

Jaguar F-Pace P400e PHEV R-Dynamic HSE

Jaguar F-Pace SVR is 3 km/u sneller en 3% gladder

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
