BMW is voorlopig niet van plan om de brandstofmotor op te geven, maar dat betekent helaas niet dat ze geen concessies moeten doen. Ze zullen in München toch echt wat cilinders moeten inleveren om aan alle uitstooteisen te voldoen. Zo kan het niet anders dan dat de twaalfcilinder sneuvelt. De laatste V12 van BMW komt in juni en daarna is het over met de pret. Zo komt een einde aan 34 jaar V12’s van BMW. De eerste verscheen in de 7-serie in 1987.
De laatste V12 van BMW komt ook in de 7-serie te liggen. Dat is sowieso de enige auto die het merk momenteel produceert met een twaalfcilinder. Voluit heet het uitzwaaimodel BMW M760i Final V12. Het merk bouwt elf exemplaren. Geintje, twaalf natuurlijk. Wil je er eentje? Dan heb je dikke pech, want ze zijn allemaal voor de Amerikaanse markt.
Wat kost de BMW M760i Final V12?
Voor 200.000 dollar, omgerekend 176.500 euro, zetten twaalf Amerikanen de laatste V12 van BMW in de collectie. De 6,6-liter twaalfcilinder met twee turbo’s produceert 610 pk en 800 Nm. Dankzij vierwielaandrijving schiet de enorme sedan in slechts 3,7 seconden naar de 100 km/u. Schakelen doet een achttraps automaat. De motor krijgt een speciale badge met ‘Final V12’.
De laatste V12 van BMW is een bescheiden feestje
Opvallend is hoe ingetogen de Final V12 vanbuiten is. Achterop zit een V12-badge en dat is het wel zo’n beetje. Alle exemplaren staan op 20-inch velgen in de kleur Window Grey of Jet Black met daarin zwarte of blauwe remklauwen. De instaplijsten tonen ook dat het gaat om de Final V12 en op de middenconsole plakt BMW een badge met ‘1 of 12’. Verder monteert het merk alle denkbare opties op de 7-serie.
Als leuk presentje krijgen de twaalf klanten een trofee voor op het bureau met daarop de gekozen lakkleur, de materialen van het interieur en het chassisnummer van de auto. De klanten kunnen de auto volledig naar eigen smaak samenstellen.
Waar kan ik nog V12-motoren kopen?
Ze worden steeds zeldzamer, maar als je snel bent, heb je nog wel wat keuze. Lamborghini komt nog met minimaal één generatie V12-motoren voor de opvolger van de Aventador. AMG blijft V12-motoren bouwen voor Pagani en zustermerk Maybach legt nog twaalfcilinders in de S-klasse. Bentley heeft voorlopig nog W12-motoren en uiteraard mogen we Ferrari niet vergeten, net als Aston. Wil je toch per se een nieuwe ‘BMW V12’ hebben, dan kun je altijd nog bij Rolls-Royce aankloppen.
Reacties