Het leuke van verbrandingsmotoren is dat ze veelal uniek en herkenbaar zijn. Dat hoeft echt niet per se een boxermotor van Porsche, V8 van Chevrolet of Ferrari-V12 te zijn. Er zijn genoeg onderscheidende motoren in ‘normale’ auto’s. Tenminste, dat was voordat alle fabrikanten kleine viercilinder turbomotoren gingen bouwen. Volkswagen had ook diverse unieke motoren. Daarvan is een van de mooiste nu uit productie: de VR6.
VR staat voor Vau Reihe. Zie het als een V6, maar dan staan de cilinders onder een veel kleinere hoek en dus dichter bij elkaar. Hierdoor is er maar één cilinderkop nodig, net als een normale lijnmotor. Wat je in elk geval moet onthouden: ze zijn zeer compact én brengen een uniek geluid voort. Klein detail: soms noemt Volkswagen het een V6-motor, maar dat is waarschijnlijk voor de herkenbaarheid. Ook in de afbeelding hieronder is dat het geval.
Waarom koos Volkswagen voor deze motor?
De eerste VR6-motor kwam in 1991 op de markt en is gebruikt in tal van modellen. Volkswagen gebruikte de VR6-motor omdat deze makkelijk te plaatsen was in de voorwielaangedreven modellen, zoals de Passat, Corrado en Golf. Uiteindelijk is de motor geleverd in tal van Volkswagens. Ook andere merken uit de Volkswagen groep hebben de motor in het vooronder gehad. Denk aan de Ford Galaxy, Mercedes Vito, Yes Roadster en Artega GT.
De laatste VR6 die je in Nederland kon kopen, was de Volkswagen CC 3.6, die Volkswagen verwarrend genoeg V6 noemde. Deze motor was goed voor 300 pk en 350 Nm, waardoor een begrensde topsnelheid van 250 km/u kon halen en in 5,6 seconden naar de 100 km/u kon sprinten. In de Verenigde Staten werd de Volkswagen Atlas nog een tijdje met een VR6 geleverd, tot 2023.
In welke auto’s kan ik de laatste VR6 van Volkwagen tegenkomen?
De laatste VR6 ooit gebouwd lijkt wel een pareltje te zijn. Met een slagvolume van 2,5 liter is het de kleinste VR6, maar dankzij een turbo leverde de motor alsnog 300 pk. De 2.5 VR6 werd geleverd in de Volkswagen Talagon en Audi Q6, beide worden alleen in China gemaakt, in samenwerking met FAW. Deze motor is dus nu onlangs uit productie gehaald. In principe is de VR6-overbodig geworden: de viercilinder motoren zijn minimaal even krachtig en aanzienlijk zuiniger en schoner.
Lees ook: Je kunt nu een nieuwe Volkswagen VR6-motor met 550 pk voor jouw Golf kopen
Dit betekent dat de VR6 ook alle spin-offs uiteindelijk heeft overleefd. Er zijn namelijk diverse varianten gemaakt op basis van deze architectuur. Denk aan de VR5 (een VR6 minus één cilinder), W8 (twee VR4-motoren onder een blokhoek van 60 graden), W12 (twee VR6-motoren, aan elkaar) en de W16 (twee VR8 motoren). Ondanks dat Volkswagen de VR-motor groot heeft gemaakt, zijn ze zeker niet de uitvinder ervan. In de jaren 20 was het Lancia dat dit motortype toepaste, zij het met vier cilinders.
Reacties