We willen het best wel toegeven: we hebben inmiddels een zwak voor de eerste generatie Cayenne. Het design is door de jaren heen iets gerijpt en het is misschien geen schoonheid, maar hij is minimaal cool van lelijkheid. Bovendien kosten ze tegenwoordig niet zoveel meer, waardoor het misschien een keer leuk is om zo’n ding op de kop te tikken. En zeker de zieligste Cayenne ooit is extra interessant.

In de tijd dat een automaat nog langzamer was dat de handbak en de tijd dat je überhaupt nog een handbak in een Cayenne kon krijgen, was er de versie met de 3,2-liter V6. Deze had 250 pk en een 0-100-tijd van 9,7 seconden voor de automaat. Zonder overdrijven: dat is net zo snel als een Toyota Yaris Hybrid. De handbak deed dat sprintje in 9,1 seconden, als je snel schakelde.

De V6 van de zieligste Cayenne is geen V6…

Het leuke is dat deze motor eigenlijk helemaal geen V6 is, maar een VR6. En dat is een leuke verrassing, want dit is vrijwel dezelfde motor als in de Golf R32 uit die tijd ligt. En dat betekent dat je met een uitlaatje een geniaal klinkende Cayenne kunt hebben voor een klein bedrag. Hij is dan nog steeds niet snel of betrouwbaar, maar daar gaat het nu eventjes niet om.

Foute tuners als Gemballa hebben vast nog wel een overdreven uitlaat voor je om te monteren op je nieuwe aankoop. Of bouw hem om tot offroader zoals de Cayenne S op de bovenste foto’s. Op het onverharde gaat het al snel vlot genoeg. Koop een liftkit, een daktent, wat dikke offroad-banden en een setje verstralers en je komt een heel eind.

Goedkope motorwissel?

Wat je ook nog zou kunnen doen, is een Cayenne met een 3,2-liter VR6-motor kopen voor weinig en alle onderdelen verkopen. Dan heb je een gratis VR-motor. Die kun je vervolgens in een Golf 5 leggen om een budget-R32 te bouwen. Want de prijzen van dat model gaan juist weer enorm omhoog. Of leg hem in een Golf 1 voor een leuk circuitspeeltje.

De goedkoopste Porsche Cayenne met de 3,2-liter motor vinden we al voor 3.000 euro. Met handbak zijn ze lastig te vinden, maar die zijn dan gelijk wel een stuk duurder. Een goede tip blijft om even over de grens te kijken. Ga die kant op met een nieuwe uitlaat achterin, en geniet van het geluid van de VR6-motor onderweg naar Nederland. Graag gedaan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)