
Automerken zijn er doorgaans geen fan van om preproductiemodellen vrij te laten. Alles wat ook maar een zweem van preproductie heeft, verdwijnt in het museum of de shredder. Zelfs als zo’n auto eigenlijk identiek is aan het productiemodel. Ferrari doet dat net even anders. Wat je hierboven ziet, is geen mismaakte kitcar op basis van een roestige Toyota MR2, maar een LaFerrari-prototype. En hij kan van jou zijn.
De klanten van Ferrari willen het liefst een auto die niemand anders heeft. Daarom gaan de gelimiteerde modellen altijd zo hard over de toonbank. Enkel voor de trouwste klanten heeft Ferrari een heel bijzonder aanbod: deze mensen mogen de prototypes kopen. Zoals deze Ferrari 458 die is ingezet om onderdelen voor de LaFerrari te testen. Achterin ligt een V12 met een hybridesysteem.
Dit Ferrari-prototype kreeg de bijnaam M6
De codenaam van de LaFerrari was destijds F150 en deze omgebouwde 458 kreeg de bijnaam M6. Het koetswerk is eigenlijk nauwelijks verbouwd, maar om te verstoppen wat ze aan het testen waren, maakte Ferrari een stel onooglijke afdekkappen. Achter de bestuurder ligt de V12 met typeaanduiding F140FB. De LaFerrari kreeg uiteindelijk de F140FE-motor – dus een doorontwikkeling.
Binnen in de auto vind je allerlei stickers voor de testende bestuurders, bijvoorbeeld dat je de stoel niet mag verstellen omdat er een brandblusser achter ligt. In totaal legde dit LaFerrari-prototype 3.322 kilometer af tijdens de testwerkzaamheden.
Je mag bieden op het LaFerrari-prototype
Overigens kun je deze omgebouwde Ferrari 458 niet registeren voor het gebruik op de openbare weg. Het advies is om hem in een verzameling te parkeren. Op 14 mei mag je bij RM Sotheby’s bieden op het LaFerrari-prototype. Er is geen prijsindicatie afgegeven, maar goedkoop zal ie niet zijn.
Meer van TopGear


‘Ferrari F250 komt in 2024 en is de opvolger van de LaFerrari’

Pijnlijk: Valet crasht LaFerrari van 3,5 miljoen tegen stel scooters

Waarom Ferrari nu (opnieuw) emissies test van de oude LaFerrari

LaFerrari rijdt 372 km/u op Autobahn

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Er staat weer een enorm schip met 3.000+ auto’s in de fik (en je kunt de oorzaak wel raden)

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?
