Automerken zijn er doorgaans geen fan van om preproductiemodellen vrij te laten. Alles wat ook maar een zweem van preproductie heeft, verdwijnt in het museum of de shredder. Zelfs als zo’n auto eigenlijk identiek is aan het productiemodel. Ferrari doet dat net even anders. Wat je hierboven ziet, is geen mismaakte kitcar op basis van een roestige Toyota MR2, maar een LaFerrari-prototype. En hij kan van jou zijn.

De klanten van Ferrari willen het liefst een auto die niemand anders heeft. Daarom gaan de gelimiteerde modellen altijd zo hard over de toonbank. Enkel voor de trouwste klanten heeft Ferrari een heel bijzonder aanbod: deze mensen mogen de prototypes kopen. Zoals deze Ferrari 458 die is ingezet om onderdelen voor de LaFerrari te testen. Achterin ligt een V12 met een hybridesysteem.

Dit Ferrari-prototype kreeg de bijnaam M6

De codenaam van de LaFerrari was destijds F150 en deze omgebouwde 458 kreeg de bijnaam M6. Het koetswerk is eigenlijk nauwelijks verbouwd, maar om te verstoppen wat ze aan het testen waren, maakte Ferrari een stel onooglijke afdekkappen. Achter de bestuurder ligt de V12 met typeaanduiding F140FB. De LaFerrari kreeg uiteindelijk de F140FE-motor – dus een doorontwikkeling.

Binnen in de auto vind je allerlei stickers voor de testende bestuurders, bijvoorbeeld dat je de stoel niet mag verstellen omdat er een brandblusser achter ligt. In totaal legde dit LaFerrari-prototype 3.322 kilometer af tijdens de testwerkzaamheden.

Je mag bieden op het LaFerrari-prototype

Overigens kun je deze omgebouwde Ferrari 458 niet registeren voor het gebruik op de openbare weg. Het advies is om hem in een verzameling te parkeren. Op 14 mei mag je bij RM Sotheby’s bieden op het LaFerrari-prototype. Er is geen prijsindicatie afgegeven, maar goedkoop zal ie niet zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)