Lamborghini Centenario: 1e rij-indruk

De Lamborghini Centenario, de belichaming van een koolstofvezelverslaving. En wij mogen erin rijden

lamborghini centenario
lamborghini centenario video
lamborghini centenario
lamborghini centenario
lamborghini centenario
lamborghini centenario
lamborghini centenario video
lamborghini centenario
lamborghini centenario
lamborghini centenario

Waar kijken we naar?

De 1,75 miljoen euro (excl. belastingen) kostende Lamborghini Centenario, speciaal gebouwd om de 100ste verjaardag van Ferruccio Lamborghini te vieren. Als hij nog zou leven, tenminste. Het is bovendien een rijdend testkonijn voor de volgende generatie hypercars.

Vertel me alsjeblieft niet dat de Lamborghini Centenario een hybride is

Maak je geen zorgen. De Machtige 6,5-liter V12 uit de Aventador SV, maar dan met meer vermogen. 770 pk om precies te zijn. Hij doet 0 – 100 km/u in 2,8 seconden. En als je dapper genoeg bent, of een angsthaas met kramp in je rechtervoet, gaat hij in 23,5 seconden naar 300 km/u.

Maar nog indrukwekkender is de downforce. De dubbeldeks splitter stuurt de lucht onder de auto door naar de sideblades.  Maar het is aan de achterkant waar de zwarte magie plaatsvindt.  Als een politieagent die een bijdehante mond krijgt drukt de actieve achterspoiler de Centenario tegen de grond met 227 kg downforce bij 280 km/u. Een diffuser die regelrecht van een Le Mans-racer kan afkomen en een gebrek aan koetswerk achter dragen ook hun steentje bij.

En wat nog meer?

De koolstofvezel-obsessie van Lamborghini gaat ver. Haast alles is gemaakt van het heerlijke materiaal en daarom weegt de Centenario slechts 1.520 kilo. En dat is weinig voor een Lamborghini. Zelfs met vierwielbesturing is de hypercar 55 kilo lichter dan de Aventador, die dat niet heeft.

Het is de eerste Lambo met vierwielbesturing en het slimme systeem maakt de wielbasis effectief gezien 1.200 millimeter korter. Tot 70 km/u maakt het de Centenario agieler en als je sneller rijdt, stabieler.

Ik dacht dat de Lamborghini Centenario zo exclusief was. Waarom mag jij er dan in rijden?

Lamborghini gaat slechts 40 Centenario’s bouwen; twintig coupés en twintig roadsters. En zoals dat tegenwoordig gaat in hypercarland: ze zijn allemaal uitverkocht. Voordat de levering begon wilde Lamborghini nog feedback van een aantal bevoorrechte mensen. En per ongeluk kregen wij ook een uitnodiging.

Oké, dus een langzaam ritje over het parkeerterrein?

Dacht het niet. Na een grondige screening gingen de hekken open van de top secret Nardo-testfaciliteit. Nardo is de plek waar Volkswagen heen gaat als ze iets asociaals en astrominaal snels willen bouwen. De plek waar snelheden boven de 300 km/u gehaald worden. De Lamborghini Centenario haalt zelfs 350 km/u. Goed opletten dus, anders zijn er in één klap vijf procent minder.

Ok, genoeg kroegpraat, hoe rijdt dat nou?

Met een oplage van slechts 40 stuks zijn de kopers een stuk veeleisender dan de huis-tuin-en-keuken-Lamborghini-koper. Het bijna volledig koolstofvezel interieur is exquisiet uitgevoerd. Het is lastig in te schatten hoe een interieur van 1,75 miljoen euro zou moeten voelen, maar we denken dat dit goed in de buurt komt. Dat komt voor een deel door het scherm in de middenconsole met een compleet nieuwe interface waar je dingen op ziet als je rondetijden, gekozen versnelling, gas- en rem-input en de gebruikelijke dingen als radio en navigatie. We tillen het klepje boven de startknop – dat rechtstreeks uit een straaljager kan komen – op en de V12 brult tot leven. Hij klinkt dieper en rauwer dan de V12 uit de SV.

In de meest extreme Corsa-mode zien we al 275 km/u op de teller, 100 meter voor de eerste bocht. We remmen, gooien de Centenario een versnelling omlaag en laten de aerodynamica zijn magie doen in de lange doordraaier. Deze bocht knijpt hem flink aan het eind. En op dat moment moet je veel snelheid zien kwijt te raken en drie versnellingen omlaag. De hyper-Lambo blijft heerlijk stabiel in deze snelle transitie. De adaptieve dempers veranderen – automatisch – constant van instelling om de balans te bewaren. Het wekt heel veel vertrouwen en is reteverslavend. De Centenario verslindt het 6,3 km lange circuit terwijl hij constant communiceert met de bestuurder. Een soort praten met de mond vol dus, maar dan op een positieve manier. In de krappe bochten kan hij in de Corsa-mode wat ondersturen. Maar de manier waarop de Lamborghini Centenario de bochten aansnijdt, móet je wel een grijns op je bakkes hebben. Een hele brede zelfs.

Drift dat een beetje?

In de Sport-mode verliest de Centenario zijn focus, maar wordt daarmee veel amusanter. Wil je driften met een hypercar van 1,75 miljoen? Dan is dit de modus voor jou. Zodra het aantal ronden accumuleert begin je het koolstofvezel monster op manieren te vertrouwen die onnatuurlijk aanvoelen. De Centernario blijft je pushen om sneller te gaan en dankzij aerodynamica kan dit. De remmen zijn spectaculair goed. De Centenario bewijst dat Lamborghini nog steeds steengoede hypercars kan bouwen. Auto’s die tegen de grens aan schurken van wat mogelijk is. Auto’s die respect afdwingen en het belonen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken