Lamborghini Diablo SV gaat onder de hamer

Deze ontzettend fijne Lamborghini Diablo SV kan van jou zijn

Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV stuur
Lamborghini Diablo SV stoel
Lamborghini Diablo SV interieur
Lamborghini Diablo SV stoel
Lamborghini Diablo SV voorzijde
Lamborghini Diablo SV achterzijde
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV stuur
Lamborghini Diablo SV stoel
Lamborghini Diablo SV interieur
Lamborghini Diablo SV stoel
Lamborghini Diablo SV voorzijde
Lamborghini Diablo SV achterzijde
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV
Lamborghini Diablo SV

Met de toevoeging ‘SV’ aan de Diablo haalde Lamborghini een oud en beproefd concept uit de mottenballen: neem een bestaand model en geef ’m meer vermogen en koppel. Voor de gein trakteerde Lamborghini hun vlaggenschip ook nog op een flinke vleugel.

Na het succes van de Countach stond Lamborghini voor een zware taak: een auto maken met dezelfde poster car-kwaliteiten, die z’n voorganger in prestaties zou overklassen. Inderdaad, het waren flinke schoenen om te vullen voor de Diablo, die begin jaren negentig z’n intrede deed. Een van de missies van de nieuwe supercar was het behalen van een minimale topsnelheid van 320 km/u, iets wat de Countach nooit wist klaar te spelen.

Wie zat achter het ontwerp van Lamborghini Diablo SV

Marcello Gandini mocht aan de slag met het ontwerp van de Diablo – dezelfde man die ons de Countach en de Miura gaf. Helaas voor hem besloot het nieuwe moederbedrijf van Lamborghini, Chrysler, dat zijn ontwerp te hoekig was. Chrysler-designer Tom Gale maakte de lijnen wat ronder en schiep zo de uiteindelijke Diablo.

Tot grote ergernis van Gandini, uiteraard. Uit rancune stapte Gandini met zijn ontwerp naar een andere fabrikant, met als resultaat de extreem zeldzame Cizeta-Moroder V16T. Maar dat is een verhaal voor een volgende keer.

Met de SV-versie van de uiteindelijke Diablo (‘SV’ staat voor ‘Super Veloce’, waaruit maar weer blijkt hoe fantasierijk Italianen altijd met hun modelnamen omgaan; het betekent letterlijk ‘Super Snel’…) gaf Lamborghini gehoor aan een stille wens vanuit hun klantenkring: een hardcore versie van hun twaalf­cilinder-slagschip. Dat betekende achterwielaan­drijving in plaats van vierwielaandrijving, meer vermogen, betere remmen en een straffere ophanging.

Oh, en een bijpassend uiterlijk, dankzij agressief ogende luchthappers en een verstelbare koolstof­vezel spoiler. Het mooiste: de Lamborghini Diablo SV reed en presteerde beter, maar had een lagere basisprijs dan de ‘gewone’ Diablo. Die zag je niet aankomen, hè?

Hoeveel zijn er gebouwd?

De exacte productieaantallen van de SV zijn in nevelen gehuld, de meest accurate schattingen liggen rond de 425 exemplaren. Slechts dertien daarvan zijn rechtsgestuurd. Nu weten wij ook wel dat een stuur aan de verkeerde kant niet ideaal is, maar met de Lamborghini Diablo SV in de unieke kleur Verde Mica op deze pagina is meer aan de hand. Dit is naar verluidt namelijk de enige SV ooit die werd besteld met de nóg heftiger GT-vleugel. Die zit er niet op, maar er wel los bij. Vreemd genoeg zijn hier geen foto’s van.

Naar schatting moet ie 150.000 tot 170.000 euro opleveren. En stiekem is hij zonder vleugel ook veel lekkerder, toch? Mocht je nog een laatste zetje nodig hebben: hij heeft uiteraard klapkoplampen. Op 19 mei gaat ie onder de hamer. Vorig jaar lukte het niet om een koper te vinden tijdens een veiling. Dus wellicht heb je geluk en krijg je een goede deal.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken