De Lamborghini Espada was een lichte ontwerprevolutie, zeker naast de Islero die gelijktijdig werd gelanceerd. De auto werd ontworpen door Marcello Gandini, nog steeds in dienst bij Bertone, en kwam voort uit twee studiemodellen van Bertone. De Lamborghini Marzal en de Jaguar Pirana. De Marzal had ‘te veel glas’ volgens Ferruccio Lamborghini, en vleugeldeuren. De Pirana was een evolutie van de Jaguar E-type, een model dat Ferruccio zeer aansprak. Een soort mix van die twee modellen resulteerde in een nieuw prototype, nog steeds te bewonderen in het Lamborghini-museum, met de naam Espada.

Hoewel je het aan de vorm niet direct zou afleiden, is ook de Espada een vierzitter. De motor ligt voorin, de grote, aflopende achterruit vormt tevens de kofferklep. Er zijn drie verschillende series te onderscheiden, die nauwelijks van uiterlijk verschillen, maar binnenin telkens wel een aardige upgrade kregen. Serie II kreeg wat meer pk’s, van serie III wordt gezegd dat het aantal pk’s weer iets afnam, maar duidelijk is dat niet.

Een langzamere Lamborghini Espada voor de Amerikaanse markt

Bij de laatste serie werd de Espada ook met een automaat leverbaar – een drietraps uitvoering van Chrysler – maar dat bleek geen succes. De auto werd er langzamer van, maar om de Amerikaanse markt te kunnen veroveren, was het een aardige aanvulling op het gamma.

De Espada was bijzonder succesvol als je kijkt naar de verkoopaantallen (het verschil van één tussen het totaal en de per serie verkochte exemplaren zit ’m in het nog bestaande prototype). Enkele bronnen melden een totaal aantal van 1.217 trouwens, wij geloven in 1.227, net als Lamborghini zelf. Tot aan de Countach zou het zelfs de bestverkochte Lamborghini blijven, al bracht het uiteindelijk niet de financiële redding voor het bedrijf. De bij de modellen genoemde Faena is overigens niet door Lamborghini gebouwd, maar door coachbuilder Pietro Frua, die meer exoten nog exotischer maakte. De auto is nog steeds in handen van een Zwitserse verzamelaar.

Als je hard zoekt en goed onderhandelt, koop je een Espada voor rond de ton. Maar zeer goede exemplaren met weinig kilometers en correct uitgevoerde restauraties gaan al snel voorbij de anderhalve ton.

Espada, wat betekent dat?

Na een stierensoort en een individuele stier kreeg deze auto de naam van een zwaard dat stierenvechters gebruiken om een stier te doden. Espada is Spaans voor zwaard. De gedachte achter het geven van een Spaanse naam aan een Italiaanse auto volgen we nog niet…

Productieaantal

1.227

Productieperiode

1968-1978

Specificaties Lamborghini Espada

3.929 cc V12

330 pk

0-100 km/u in 6,1 s

top 245-250 km/u

Modellen

Espada Serie I (1968-1970, 186 stuks)

Espada Serie II (1970-1972, 355 pk, top 260 km/u, 575 stuks)

Espada Serie III (1972-1978, 355 pk, top 260 km/u, 410 stuks)

Espada Serie III automaat (1974-1978, 355 pk, 55 stuks)

Faena (1978, tot vierdeurs omgebouwde Serie II, 1 stuks)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)