Lamborghini Islero: opvolger van de 400 GT

De opvolger van de opvolger van Lamborghini's eerste auto

Lamborghini Islero
Foto('s): Automobili Lamborghini SpA

Na de flitsende verkoopstart van de Miura begreep Ferruccio Lamborghini dat een flamboyant auto-ontwerp succes kon hebben. En dus besloot het bedrijf om twee modellen tegelijk te introduceren. Een nieuwe, spetterende verschijning in de vorm van de Espada. En deze, een model dat voortborduurde op de succesvolle 400 GT 2+2, met de naam Islero. In maart 1968 toonde Lamborghini de Islero op de Autosalon van Genève, tezamen met de Espada en de Miura S.

De genen van de 400 GT 2+2, een supersnelle, comfortabele GT met plek voor vier personen, werden uitgesprenkeld over de Islero. Ten opzichte van de 400 GT veranderde de carrosserie enigszins, waardoor een beter zicht vanuit de auto ontstond. Het interieur werd iets ruimer en de geluidsisolatie werd aangepakt om het comfort verder te verhogen. En de Islero was de eerste Lamborghini met klapkoplampen.

Kinderziektes bij de Lamborghini Islero

Carrozzeria Touring was failliet gegaan tijdens de productie van de 400 GT. Ex-werknemer Carlo Marazzi had de bouw van de 400 GT-carrosserie al overgenomen, en nu mocht zijn bedrijf ook de Islero voor z’n rekening nemen. Maar dat was minder succesvol: niet alles paste even nauwkeurig, en al snel werd de Islero S in 1969 op de markt gebracht. De kinderziektes werden daarbij verholpen. En bovendien kreeg de Islero S, soms ook aangeduid als Islero GTS, 25 pk meer. Waardoor ie in 6,2 seconden naar de 100 kon knallen. En er werden vele verbeteringen in en aan de auto doorgevoerd.

Met de verkoopsuccessen van de Miura in het achterhoofd – die dus ook nog steeds in productie was – vielen de verkoopaantallen van de Islero wat tegen. Hoewel 225 stuks in twee tot drie jaar tijd voor een high-performance GT natuurlijk niet bepaald kinderachtig is. Toch waren die aantallen geen basis om de productie lang op gang te houden. Binnen twee jaar (sommige bronnen spreken over 1969 als laatste productiejaar en sommige over 1970) stopte de Islero.

Overigens meldt Lamborghini dat er 155 Islero’s zijn verkocht, en 70 Islero S-modellen. Een totaal van 225 stuks, terwijl de meeste bronnen beweren dat er 125 Islero’s en 100 Islero’s S zijn verkocht. Verliefd op het design? Dat kunnen we ons goed voorstellen. De prijzen starten momenteel bij tenminste 250.000 euro, voor zeer goede exemplaren moet je eerder denken aan 350.000 euro.

Hoe kwamen ze bij de naam Islero?

Islero was de naam van een stier uit de Miura-stal die op 28 augustus 1948 de dan vrij beroemde matador Manuel Rodriguez aan z’n einde hielp. Een vrij morbide naam wat ons betreft, zeker in het tijdsbeeld van vandaag.

Productieaantal

225

Productieperiode

1968-1969/1970

Specificaties Lamborghini Islero

3.929 cc V12

330 pk

0-100 km/u in 6,6 s

top 248 km/u

Modellen

Islero (125 stuks)

Islero S (1969-1970, 355 pk, top 259 km/u, 100 stuks)

 

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken